1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (No Ratings Yet)
Loading ... Loading ...

01.06.11

Svenska LP-skivor #90 Sven-Ingvars ”Dans I Kväll” den inofficiella versionen…

Posted in Min blogg at 11:06 e m

dans-i-kvall.jpg

SVEN-INGVARS ”DANS I KVÄLL” Utgiven 1966 på Svensk-American

Vad nu då???
Har vi inte kört den här plattan alldeles nyss?
Jodå, inge vidare var den heller, mest bara konstig, så varför hålla sig kvar vid den ytterligare en vända?
Jo, det finns faktiskt två varianter av den här LP-skivan. En som pressades upp men drogs in innan den nådde skivdiskarna och en annan variant, där runt hälften av låtarna bytts ut mot andra uppenbarligen inspelade vid samma tillfälle,som kort senare kom ut på marknaden.
Den som avhandlades sist är den officiella utgåvan, den som det ska skrivas om här är den indragna varianten.

Alltså: hur många svenska LP-skivor känner ni till som blivit indragna?
Förutom den här känner jag inte till någon annan.

Varför drogs då den här skivan in? Ja gissa kan jag, men vet gör jag inte.
I ett par fall är den outgivna betydligt bättre, den innehåller ju t.o.m. två Sven Ingvars-evergreens, vilket den officiella av någon helt obegriplig anledning är helt ren på.
I ett par andra fall så kan man med lätthet se framför sig paniken hos de inblandade när de plötsligt inser att tre låtar på raken som låter mycket mer som Calle Hjularbo än som Sven-Ingvars ska vara med på skivan.
Nej, ibland så kliar jag mig bara i huvudet när det gäller svenska LP-utgåvor och frågar mig: Vad tänkte dom på?
1966 var Sven Ingvars okrönta dansbandskungar i Sverige helt utan konkurrens. Ett par år av hit efter hit efter hit. Och så ger man ut en live-platta som innehåller i stort sett enbart instrumentalversioner av helt andra låtar. Varför då?
På den här skivan som aldrig gavs ut så hade någon tyckt att Kulligullan på dragspel skulle vara ett större försäljningsargument än en liveversion av Min Gitarr eller Fröken Fräken.
Förstår ni? Jag gör det inte.
Nåja, någon drog i alla fall i nödbromsen och stoppade de värsta avarterna.
Märkligt nog så rök ett par riktiga rökare på samma gång…

Nu kör vi så att vi blir av med den här också!

Sida1

1) Nej Det Tror Jag Inte På
Live-nej det tror jag inte på! En låt på en live-skiva som tonas ner…Nej, det tror jag inte på!
Nåja, det var ju åtminstone vokalt och en välkänd låt, och bättre än det allra bästa som fanns att lyssna på på den officiella utgåvan.

2) Twillight Time
Instrumental.
Fanns med på den utgivna skivan.
Omdöme som från originalskivan: snyggt spelat men alldeles för mjäkigt.

3) Ta Av Dig Skorna
Instrumental.
Även den från den utgivna LPn.
Urtrist även här.

4) Red Roses For A Blue Lady
Instrumental.
Samma här, fanns med på originalet.
Fortfarande ganska så platt och trist.

5) Kristina Från Vilhelmina
Och så en riktig brottar-hit, och med sång dessutom.
En bra version dessutom med en sax i bakgrunden som stundtals riktigt kokar.
Vansinne att den här låten inte kom med på den skiva som kom att ges ut.

Sida 2

1) A Hard Days Night
Instrumental.
Fanns på den officiella utgåvan.
Faktiskt betydligt bättre än man skulle kunna tro.
Saxofonspelet i Sven-Ingvars var faktiskt av högsta klass i sin genre.

2) Smoke Get In Your Eyes
Instrumental.
Ej med på den utgivna varianten, konstigt nog.
En klart bra version med bitvis bländande läckert sax-spel.
Varför den inte kom med på den officiella utgåvan är blott en gåta…

3) Kulli-Gullan
Instrumental.
Dragspel som spelar melodistämman.
Katastrofalt, personligen så skulle jag lämnat lokalen i protest om jag skulle ha utsatts för detta en danskväll.
Barmhärtigt nog så slapp skivköparna denna dikeskörning på den officiella utgåvan.

4) Lyckobringaren
Instrumental.
Dragspel igen.
Allt som sas om Kulli-Gullan gäller även här…

5) Polkan går
Instrumental.
Dragspel här också…tredje låten på raken och hakan närmar sig knäskålarna.
För…är det här sant frågar man sig när man hör det…Är det här Sven-Ingvars från den tiden när dom stod på topp?
Varför skulle nån förutom dom själva lyssna på det här
Nåja inte heller det här hittade fram till skivköparna, så någon tänkte tydligen till där…

6) Can’t Stop Loving You
Instrumental.
Tacksamt nog kom saxen tillbaka som huvudinstrument.
Men det hjälper inte att bära upp en tämligen misslyckad skiva.

Ja vad säga? Lika lite live-skiva som den officiella.
Inget mellansnack, ett jämnt publiksorl och ett väldigt, väldigt, ja till och med för bra ljud för att vara ”live”.
Fläckvis betydligt bättre än originalet, fläckvis katastrofal.
Nån som undrar hur många ex. den outgivna, den här skivan alltså, existerar i?
Några tio-tal kanske, jag äger ett av dom.
Och varför då ödsla tid på en recension på en skiva som väldigt få av läsarna någon gång kommer att lyssna på?
Ytterligare en sak man kan fråga sig, nu känner ni i alla fall till nånting som kanske dyker upp på en pop-frågesport i framtiden.
Fråga: Vad hette Sven-Ingvars indragna live-skiva?
Svar: Dans I Kväll från 1966!

Den här versionen innehöll åtminstone två hitlåtar, vilket den officiella helt saknade. Dragspelspartiet drog nog ändå ner helheten ett litet snäpp så…

Slutbetyg: En svag tvåa…

Popularity: 40% [?]

12 Comments »

  1. Stjofön Presley said,

    01.07.11 at 6:42 e m

    Du Micke! Nu jäsicken kan du inte sjunka djupare! Ja, det skulle väl i så fall vara om du tog med Flamingokvintetten också, men det är nog inte värt att väcka den björn som sover. Nu är åteminestone jag sugen på att läsa en fullödig anmälan av Sven-Ingvars största stund, den när de spelade in en hel platta Fröding! Jag vill, ja nästan kräver, att du skriver av dig vad du tycker om detta möte, denna korsbefruktning i nästan Dylansk anda! Eller går jag för långt nu?

  2. Micke said,

    01.07.11 at 7:11 e m

    Ord och inga visor, Stjofön, men om INGEN skriver EN SÄGER EN KOMMENTAR om November-recensionen, dåmåste jag ju ruska om ordentligt för att det ska hända något, vilket det ju också gjorde.
    Det funkade med Pepparn också för ett par år sen, men honom hyllade jag ju…

    Lugn, Stjofön, snart är vi tillbaka på spåret igen!

  3. Lena Wärmé said,

    01.07.11 at 7:37 e m

    Ja, jag väntar också på recension av Sven-Ingvars i Frödingland.
    Dom är helt fantastiska Fröding-tolkare i mitt tycke.

  4. sigbjørn Hemstad said,

    01.12.11 at 3:33 e m

    Hei!
    Fra en som har likt Sven Ingvars siden midten av 60-tallet.
    Er det mulig å få brent en CD av den Lpen du har. Altså den der Det tror jag inte på og Kristina er med? mailadr. s.hemstad@totenbanken.no
    Betaler gjerne 200 n kroner.

    Lagde en del program for norsk radio før.
    Tror ikke SVen Ingvars var veldig stolt over orginalen fra Dans I kvall heller.
    SI til dans live var ofte: Litt lett musikk til maten- svensktoppshits- rock og siste timen jazz/rock-blås med Sop og SVen ERik på Sax. Sop var en utmerket blåser- det er vel ham du gir bra kritikk, men SVen Erik blåste altsax?- og de låt bra i sammen.
    Enig at Frøding Lpen er bra men den neste med Jerimias i Trøstlaøa var også bra. Den beste musiken, Kvellsfundering og den tankeløse flickan(?) er noe av det beste jeg vet fra Sven Erik. Pluss en prestkrage fra Jub LP 1981 med fløyte av SOP-Sven Oluf PEtterson
    mvh
    Sigbjørn

  5. Micke said,

    01.12.11 at 6:30 e m

    Säga vad man vill om denna värld, lustig är den.
    Till dags dato antal kommentarer på den efterfrågade och på förhand utannonserade recensionen av Novembers första LP: 0 (noll).
    Direkt efteråt så kom då LPn Sven Ingvars Dans I Kväll den inofficiella versionen. Till dags dato antal kommentarer på den plattan: 5 (fem).

    Vad säga?

    Tack för en informativ kommentar Sigbjörn, jag ska fixa en kopia till dig, jag ska göra vad jag kan!
    Micke

  6. Kaj said,

    02.01.11 at 8:35 e m

    På Sveriges Radios hemsida finns ett ljudklipp från Sven-Ingvars 25-årsjubileum, där berättar Ingvar Karlsson om varför första utgåvan av ”Dans i kväll” drogs in.

    http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=3369&artikel=2608700

  7. Micke said,

    02.01.11 at 9:03 e m

    Stort tack Kaj, precis den info som en sådan här site bara älskar!

  8. Kaj said,

    02.01.11 at 9:40 e m

    Jag har länge letat efter den skivan. Är det möjligt att få köpa en kopia?
    Hör gärna av dig till min mail.

    /Kaj

  9. Micke said,

    02.02.11 at 11:24 e m

    Kul att lyssna på intervjuerna, både med Ingvar och Sven-Erik, men jag tvivlar på sanningshalten i berättelsen… Det har ju aldrig funnits några omslag tryckta till LPn, och bara där så spricker ju hela storyn. Hur skulle dom kunna signera skivor om det inte fanns några omslag? Nä, det där låter som en sån där historia som man i efterhand bättrar på så att den ska bli lite dråpligare. Skivsignering med fullt av fans utanför och provlyssning av gruppen en kvart innan dörrarna slås upp, och där man i sista sekund upptäcker det fatala misstaget, det låter mer som en skröna än sant. Vad skulle dom signera på om det inte fanns något omslag? Toapapper?
    Och…om det nu bara finns några få plattor kvar i cirkulation, vart har då de övriga tagit vägen?
    Dessutom; det är ju inte bara dragsspelslåtarna som bytts ut, så…nej, så gick det nog inte till!
    Men…visst sjöng han precis som det berättas om i berättelsen, men det går ju bara att höra om man vet om att det är just det som han sjunger!
    Visst, det var säkert en bidragande orsak men näppeligen hela sanningen.

  10. Sigbjorn hemstad said,

    02.13.11 at 1:40 f m

    Hei!
    Meget interessant diskusjon.
    Underlig at jeg ikke har spurt Sven Erik eller Ingvar om dette med denne skivan.
    I 66 var det SVen Svard (trummisen) som bestemte mye! Han var veldig flink p`markedsforing. Kan han ha gjort et misstag?
    Ev LArry Finnegan- ble ikke LPen til under Svensk American tiden?
    Ellers vet jeg SVen ERik likte aa imponere med aa spille floyte altsaks trommer osv- er han med flere steder enn vanlig?.
    Sven Erik sa en gang i et intervju at han folte seg mer som et kolli p`denne tiden og ikke kunne nyte- tre nye plasser hver fredag og lñrdag!!!

    Sven Ingvars ville kanskkje bevise de var dyktige muskere og s`aa i etter tid ser vi de har mislyktes. DEt er vel to ting SI angrer pàa: Filmen og Skolfroken Nillson.- og sikkert live platen. Jeg er glad de gjorde alle tre.
    Takk for stort engasjement fra dere alle- Hvorfor ikke ringe Ingvar Karlsson direkte og f`et svar ev SOP.
    Jeg folger spent med.
    beste hilsener for ever SVen ERik og Sven Ingvars fan
    Sigbjorn i Spania som nettopp har hort Norges SVen ERik kopi LAsse j som var vokalist i Ole Ivars i 15 aar

  11. Micke said,

    02.13.11 at 8:46 e m

    Tack för ditt inlägg Sigbjörn!
    Ja, hur som helst, Ingvars förklaring på radio håller ju inte alls.
    Frågan är om någon i dag kommer ihåg hur det egentligen gick till. 45 år är en lång tid. Skivbolagsbossarna och eventuella managers finns kanske inte ens kvar bland oss i dag.
    Så…gåtan kanske förblir olöst…?

  12. Boogiepack said,

    01.04.18 at 6:32 e m

    Har du lyssnat på ”Polkan Går” noga då och kollat om du hör Sven Svärd sjunga om ”röva på en gris” som skrönan förtäljer? :)

RSS feed for comments on this post · TrackBack URL

Kommentera

Fyll i rätt svar *