1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (3 votes, average: 3,00 out of 5)
Loading ... Loading ...

03.21.07

10 meningslösa saker om Beatles som du kanske inte visste…

Posted in Min blogg at 3:06 e m

Hej!
Micke Englund, det är jag det, om ni nu trodde att det var någon annan som skrev dessa rader…
Hur som helst, i dag så blir det en kortis, inte ens en krönika utan bara en halvfånig lista över ännu fånigare nonsensgrejer som egentligen bara kan intressera den typ av människa som läser den här bloggen…i bästa fall!
Listan består av 10 helt irrelevanta saker om The Beatles som, även om ni inte kände till dom tidigare, så kommer det ändå inte att påverka era liv det minsta nu när ni får reda på dom…
Läs på egen risk, ni riskerar att somna halvvägs…

Här är listan :

1) Beatles var 1969 på väg att göra en tredje spelfilm med arbetsnamnet ”Up Against It”, efter ett manus av Joe Orton, men gruppen tyckte inte – till skillnad från en del andra i Beatles närhet vid den tiden – att det var ett tillräckligt bra manus…

2) Paul McCartneys pappa köpte en gång ett piano utav Brian Epstein i dennes butik Nems INNAN denne blev Beatles manager…

3) Pete Best fick sparken från Beatles den 16 augusti 1962.
16 augusti…tänk efter! Samma dag som vi skriver för Elvis bortgång, fast – givetvis – 15 år senare…
Kan inte vara en tillfällighet…det måste vara katastrofernas dag!
Min gode vän Tommy Nilsson är för övrigt född den 16 augusti, det bör väl göra hela bilden glasklar…

4) Chas Newby, ??? Vem då???
Jo! Den Chas Newby som faktiskt spelade bas med Beatles i december 1960 både i Hamburg och när de kom tillbaka till Liverpool från Tyskland. Han fick erbjudande om att fortsätta men han slutade för att återuppta studierna.
Nån som misstänker att Chas Newby åtminstone nån gång funderat på om han verkligen gjorde rätt den där gången som var mammas och pappas duktiga pojke som gjorde precis som dom sa och fortsatte att plugga?

5) Låten ”Circles” på George Harrisons LP Gone Troppo från 1982 fanns på demo redan 1968 för en eventuell medverkan på Beatles vita dubbel…

6) Casbah var ett café i Liverpool som drevs av…Pete Bests mamma Mona Best!
Det var just där, på det caféet, som Paul, George och John hörde Pete när han trummade med sin dåvarande grupp Blackjacks, och, i behov som de då var av en trummis för en ny Hamburg-sejour, gav honom jobbet på stående fot.
Hur det gick två år senare? Se fotnot 3) på listan…

7) Frasen ”Sky Of Blue, Sea Of Green” i låten ”Yellow Submarine” från 1966 var ett förslag från ingen mindre än Donovan, när Paul McCartney i slutfasen av komponerandet faktiskt frågade den sympatiske skotten om råd…
Och…om man plitar på en låt som heter ”Yellow Submarine” så är det ju självklart att man frågar någon om hjälp som ett år tidigare haft en hit med låten ”Colours”…och att sen svaret innehåller både Blue och Green är väl bara en ren slump…
Att sen Donovan i sin tur ett par månader efter att ”Yellow Submarine” släppts som singel kom med sin egen ”Mellow Yellow” är ju även det förstås bara en ren tillfällighet…

8) Jimmy Nicol – en annan olycksalig trummis – hoppade in i all hast i Beatles juni 1964 i stället för den akut halssjuke Ringo Starr för deras turne i Danmark, Holland, Hong Kong och Australien. Nicol hamnade senare i den svenska gruppen The Spotnicks…
(Där kom han med 1965, ett år efter Beatles-äventyret m.a.o., och efterträdde en annan engelsman, nämligen Derek Skinner…)

Mycket har skrivits och sagts om den korta sejour den gode Jimmy Nicol hade med Beatles, men ett faktum kvarstår :
Jimmy Nicol blev aldrig sig själv igen!
Vad det nu berodde på har det spekulerats en del i.
Om man försöker få ihop det hela till EN bild, utifrån ett antal olika versioner, så kan man ana att Nicol aldrig kom in i ”gänget”.
De andra pratade knappt med honom, och försvann direkt efter spelningarna till sitt eget. Det tog honom uppenbarligen hårt.
När så publiken skanderade ”Ringo, Ringo, Ringo” under spelningarna så blev det nog inte bättre…
När sen Ringo, hjälten, kom tillbaka – mitt i turnén – så var det ”goodbye” direkt.
En symbolisk lön – 500 pund – en klocka som bonus, en flygbiljett till London dan därpå…och sen tillbaka till vardagen. Från en dag till en annan. Hur tror ni att det kändes?
Påminner lite grann om ödet för de första männen på månen. Vad skulle de göra med sina liv efter att ha varit på månen…? Vad fanns kvar att göra…?

Ett par år efter Spotnicks-sejouren som alltså startade 1965 och varade i ett år, så slutade följdriktigt Jimmy Nicol med musiken. Det fanns ingen chans att ens komma i närheten av att en gång spelat med Beatles. Och när minnena därifrån inte ens är speciellt roliga, hur känns det då?
Enligt engelska musikmagasinet Mojo så har Nicol i decennier vägrat att uttala sig för ens någon om den korta tid – mindre än två veckor – då han var en ”beatle”. Han lär numera, som ren pensionär, bo i en förortslägenhet som han i stort sett aldrig lämnar och avböjer alla erbjudanden från media, hur stora penningsummor han än erbjuds, om att tala ut om vad som egentligen hände i juni år 1964…

9) På Beach Boys LP ”Party” från 1965 så finns det inte mindre än TRE covers på Beatles-låtar…
Dessa är ”Tell Me Why”, ”I Should Have Known Better” och ”You’ve Got To Hide Your Love Away”…
Leadsångare på sistnämnda var lite överraskande Dennis Wilson. Överraskande då denne vid den tidpunkten knappt sjungit lead i Beach Boys överhuvudtaget.
Jag kan så här i huvudet bara erira mig låtarna ”The Wanderer”, ”In The Back Of My Mind” och ”Do You Wanna Dance” där Dennis sjungit lead innan albumet ”Party”…
Hur som helst, låtvalet för skivan visar på Beatles enorma inflytande på Beach Boys, något som kort efter skulle bli en ping-pongeffekt efter att Paul McCartney fått höra på ”Pet Sounds”…
För att återigen bevisa att allting här på jorden går i cirklar så vill jag bara påpeka att nyss nämnda låt ”In The Back Of My Mind” från Beach Boys LP ”Today” är ett utmärkt bevis på Brian Wilsons ”Pet Sounds”-ådra INNAN just nämnda LP ”Pet Sounds”…

10) Då George Harrison hoppade av Beatles i januari 1969 i frustration över det minimala intresse som John och Paul visade för dennes egna kompositioner, så var Eric Clapton påtänkt som ersättare…
Den tyste beatlen kom dock tillbaka efter ett par dar, då han insett det felaktiga i att låta sitt ego styra de egna handlingarna…
Att sen lite senare ett antal Claptonlåtar från dennes tidiga solokarriär – som ”Bell Button Blues” – låter som George Harrison lät runt 69-70 gör det hela bara ännu intressantare…

Det var 10 det…

Sen då, så här på slutet…som en liten bonus, kan tilläggas att Linda McCartneys farmor hette Stella.
Alltså, m.a.o., anledningen till att Paul McCartneys dotter bär sitt vackra namn Stella bör numera vara fullt kartlagd…

Vad tyckte ni?
Några sakfel?
Något av intresse?
Vi hörs snart igen!
Micke

Popularity: 50% [?]

52 Comments »

  1. Lars said,

    03.21.07 at 3:58 e m

    Intressant som vanligt. Upptäckte din blogg i början av året, och har läst allt och kollar flera gånger i veckan efter nya krönikor. Det är aldrig ointressant att läsa det du skriver.
    Läste detta med stort nöje, även om Beatles aldrig var ”mitt” band på 60-talet.
    Ska försöka hinna skriva kommentarer fler gånger. Brukar kolla/läsa under små pauser på jobbet.

    Hälsningar
    Lars

  2. sir doug said,

    03.21.07 at 5:46 e m

    på ngt sätt lyckas dina krönikor alltid vara läsvärda och intressanta, en del visste jag en del var nya upptäckter, ska förresten till liverpool i sommar, tips på ställen som bör besökas?

  3. Micke said,

    03.21.07 at 6:14 e m

    Tack för det, sir doug!
    Nej, några tips på den nivån har jag tyvärr inte! Jag har faktiskt aldrig varit i Liverpool!
    Angående din ”request” på en Proby-krönika så kommer den, helt klart!
    Jag ville bara ligga lite lågt ett tag med Proby. Jag vill undvika att det blir nån slags P.J. Proby-blogg. Inget fel med det i sig, det är bara det att det är inte det som jag vill ha…Jag vill ha en allt-möjligt-blogg!

  4. sir doug said,

    03.21.07 at 8:34 e m

    ok, jag väntar…en annan meningslös beatles sak att veta är att det är george harrisons gitarr som bob dylan håller i på nashville skyline…

  5. Micke said,

    03.21.07 at 8:46 e m

    Yepp, sir doug!!! Det är precis den typen av information som gör det här livet värt att leva! Och jag menar det verkligen!

  6. Peter Lindgren said,

    03.21.07 at 8:55 e m

    En fråga jag tycker mig aldrig fått besvarad; varför kickades Pete Best egentligen????

    Några synpunkter?

  7. Micke said,

    03.21.07 at 9:11 e m

    Jo, Peter, som du kanske känner till fick den gode Pete aldrig reda på det själv. Ingen i Beatles talade om för honom att han var fockad, till att börja med, det fick Brian Epstein göra! Och varför…tja, George Harrison sa en gång i en intervju på 80-talet att Pete inte riktigt kunde hålla takten.
    Nu är det ju så att Beatles redan då var ett makalöst skickligt band, så kraven var nog ganska höga, vilket vi kanske inte tänker på i dag. Pete Best var nog en skicklig trummis, men det räckte kanske inte så länge som det fanns någon som eventuellt var snäppet bättre.Det troliga är nog att Ringo ansågs som en åtminstone intressantare trummis som skulle passa bättre in i Beatles musik…
    Beatles…Peace, Love and Happiness??? Ja, inte i fallet Pete Best i alla fall!
    Dom flesta av oss tycker nog att beatlarna bara ett par år senare, sen de blivit mångmiljonärer, borde ha gett Best en liten senkommen gratifikation…men icke då…Mot honom så var de INTE särskilt trevliga!

  8. PerOla said,

    03.21.07 at 10:55 e m

    Jimmy Nicols öde fångar mitt intresse. Det låter så sorgligt, att två veckor i början på sextiotalet ska kunna ha en sådan oerhörd effekt. Och, om han är så fattig som det låter som, men ändå inte tar pengarna han erbjuds – varför? Integritet? Stolthet? Envishet?

  9. Micke said,

    03.21.07 at 11:12 e m

    Ja det frågar han tydligen sig själv. I något fall av märkligt självförsvar så säger han, de få gånger någon har kunnat ställa frågan, att han i alla fall inte har så mycket att säga…Inegritet? Stolthet? Envishet? Ja, märkligt är det i allla fall…

  10. sir doug said,

    03.21.07 at 11:18 e m

    hade aldrig lagt jimmys namn på minnet innan ag läste denna krönika, hela hans liv känns genast spännande, rockhistorien är fylld av såna som jimmy…ibland känns deras historia intressantare än ringo starrs

  11. Micke said,

    03.22.07 at 12:07 f m

    Jo, nog är hans öde fascinerande allt!
    Något som komplicerar bilden är en kortare unik intervju med honom från 80-talet där han uppenbarligen försöker att försköna tiden från förr av någon anledning. Han nämner ett gage från turnéen som äe HELT ABSURT stort (AVSEVÄRT större än beatlarnas), vilket intervjuaren också nämner inom parentes som något mycket märkligt.Om jag minns rätt så sa han att han fick 20.000 pund, medans alla övriga inblandade säger att det var just 500. Alltså överdriver han gaget 40 gånger om!!!
    Helt plötsligt var allt bra, vilket känns mycket märkligt med tanke på det som skrevs vid den aktuella tiden…Antingen så ljög han eller så har han glömt…
    Nåja, han kanske vid det tillfället bara ville gjuta olja på vågorna och låta udda vara jämnt. Det känns rätt så reko i så fall.
    Sen dess så har det gått 20 år och nu så är det tyst…

  12. Sirius-Jesper said,

    03.22.07 at 12:43 f m

    Pete Best och George Best, var de släkt?

  13. Micke said,

    03.22.07 at 2:51 e m

    Njaaa…Clyde Best i West Ham då…?

  14. Lennart Wrigholm said,

    03.22.07 at 4:05 e m

    Det där med Beatles trummisar är ett kapitel som aldrig upphör att intressera. En intressant aspekt på Pete Best och hur dennes medlemsskap i gruppen upphörde har också med dennes mor, Mona Best, att göra. Denna var uppenbarligen en dam med skinn på näsan.
    Familjen Best var under flera decennier bosatt i Indien. Pete var faktiskt född där. (Indien var ju en brittisk kronkoloni fram till 1949.)
    Familjen flyttade hem till Liverpool i början av 50-talet och Pete´s far blev en av stadens ledande boxningspromotors.
    Mona skilde sej från denne efter några års vistelse i England och bodde ensam med sina söner i den fastighet där hon sedan öppnade The Cashbah Club i källaren.
    Uppenbarligen hade familjen det ganska gott ställt. Inte nog med att det fanns pengar att köpa ett trumset till Pete. Man hade också egen telefon. Ett fenomen som inte var så vanligt i slutet av 50-talet. Något som gjorde att Pete, med mamma i bakgrunden, åtog sej jobbet att boka spelningar åt gruppen.
    När Brian Epstein kom in i sammanhanget irriterade sej denne gruvligt på att Mona Best styrde och ställde i bakgrunden. Bla. ställde hon krav på att sonen skulle få en mera framskjuten roll i gruppens scenshow.
    När sedan George Martin uttalade sina tvivel om Pete´s trumspel så fick de andra en orsak att göra vad de länge längtat efter. Att göra sej av med både Pete och Mona Best. Något som ju också sedan skedde.

    Vad gäller Jimmy Nicol och dennes korta sejour i gruppen så fick han uppenbarligen jobbet eftersom han medverkat på en lågpris-LP med covers av Beatleslåtar. Något som ju gjorde att han var införstådd med deras repertoar.
    Om man går efter boken om Spotnicks så lämnade Jimmi Nicol gruppen mitt under brinnande turné i Mexico City. Dels för att han träffat en mexikansk dam och dels för att han hade problem med vissa kemikalier.
    Så han kanske inte var så pålitlig heller.
    Dörefter har han, såvitt jag vet, aldrig spelat med någon grupp.
    Däremot medverkade han på den dokumentärfilm om Spotnicks som SVT sände i början av 80-talet. Dock bara som interjuobjekt och inte bakom några trummor.

  15. Micke said,

    03.22.07 at 8:35 e m

    Tack Lennart för en högst informativ kommentar!
    Spotnicksprogrammet gick 1983…självklart så har jag det på video nånstans där hemma. Och visst minns jag Jimmy Nicol! Det som slog mig då var att han såg så gammal ut som han gjorde…Det var då jag kom på att skönhet och fräschör faktiskt kan köpas för pengar! För hade han bara haft råd att fixa till dom där bedrövliga tänderna så hade mycket varit vunnet…
    Men…Lennart! Känner inte du till något om El Klan? Du om någon borde känna till den gruppen!

  16. Larre said,

    03.24.07 at 4:35 f m

    Vad gör Chas Newby idag? om han är med oss på denna galna färd mot döden… jymden

  17. Lennart Wrigholm said,

    03.24.07 at 8:53 f m

    El Klan ja, mexikansk orkester vilken bestod av nio medlemmar och hade en hel del blås i sättningen.
    De gjorde en svensk folkparksturné i slutet av 60-talet och besökte då bl.a Skövde. Orsaken till att jag vet just det är att jag har ett orkesterkort på gänget i min samling. Detta fick jag av en gammal parkanställd här i sta´n som hade räddad detta från en logevägg innan man rev hela parken.
    Förmodligen var det Roland Ferneborg som tog dem till Sverige. Detta som någon form av utbytesband för alla de svenska gäng han bokade där.
    Roland låg ju bakom turneér i Mexico med flera svenska band än Spotnicks. Bl.a Moonlighters, Sunny Girls och Little Gerhard.
    Enligt kortet gjorde El Klan skivinspelningar för Polydoretiketten men det är dessvärre den enda information som finns där.
    Kanske någon där ute vet mer?

  18. Galento said,

    03.24.07 at 8:00 e m

    punkt 3. Den 16 augusti måste helt enkelt vara ett slags magiskt datum, inte nog med Pete Best (säkerligen rättmätiga) spark i baken och Elvis alltför tidiga bortgång 1977, så avled även Robert Johnson 16 augusti 1938 och för att inte tala om en av filmhistoriens allra största Bela Lugosi som avled 1956 den 16 augusti utan ett ordentligt 50årsjubileum förra året.(skandal)

  19. Micke said,

    03.24.07 at 8:17 e m

    Japp, Tommy! Det är nåt speciellt med 16 augusti! Exakt vad vet jag inte, jag vet bara att det är just så…

  20. Olivia Skjöld said,

    03.24.07 at 8:46 e m

    Här återkommer man efter en alldeles för lång bortvaro, och vad möts man av? Ett inlägg av den kalibern, att jag nu kommer tvingas tillbringa söndagen med att läsa igenom alla de som jag missat, efter min obegripliga uteblivelse. Det är egentligen alldeles för hyperintressant för en blogg.

  21. Lennart Wrigholm said,

    03.25.07 at 5:31 e m

    Eftersom det sannerligen inte skrivs om Jimmy Nicol alltför ofta nuförtiden måste jag dela med mej av ett annat minne när det gäller honom.
    Han fick ju, som bekant, jobb i The Spotnicks efter sin korta sejour i The Beatles.
    Under min tonårstid bodde jag i Karlsborg, Västergötland. En dåtida militärort av rang. Här fanns en gymnastiksal där lokala föreningar kunde arrangera danstillställningar. Här spelade The Spotnicks ganska ofta under 60-talet.
    När de kom med Jimmy Nicol i sättningen första gången var hela samhället i ett exalterat tillstånd. Inte för just The Spotnicks utan för att en person som bevisligen träffat The Beatles skulle komma dit.
    S2-salen (som lokalen hette) kunde ta in runt 2 000 personer om Gud var god och den kvällen var lokalen packad till brisningsgränsen. Mängder av folk som aldrig skulle gå på en sådan tillställning dök upp. Bara för att få se en person som spelat med The Beatles.
    Jag kan nästan förstå att karl´n med tiden fick nervösa problem. Det kan inte ha varit lätt att leva med den typen av berömmelse.
    Jag såg Nicol spela ett par gånger men var aldrig speciellt imponerad. Ersättaren i The Spotnicks, Tommy Tausis, var betydligt bättre. Men så är ju den mannen också en av Sveriges bästa poptrummisar genom tiderna.

  22. Micke said,

    03.25.07 at 8:21 e m

    Tack Lennart för ännu en insats värd namnet! Då du själv är en legend inom popkännar-Sverige så skall du veta att det är många som uppskattar att du är med och skriver här!
    Och…jo, Tommy Tausis var ju en fenomenal trummis som hade förmågan att höja sina respektive band åtskilliga snäpp! Inget ont om den gode Freddie Skantze, men det var med T.T.s intåg som Tages tog sig upp på den internationella toppnivå där dom hörde hemma! Någon som vet vad Tommy sysslar med i dag?

  23. Micke said,

    03.25.07 at 8:23 e m

    Jaha, Olivia…! Jag ska inte fråga dig vad som fick dig att INTE läsa de 20-30 senaste krönikorna, utan bara säga att jag är glad och stolt över att du skriver det som du skriver!
    Tack!
    Micke

  24. Micke said,

    03.25.07 at 8:25 e m

    Och tack Maria för dom orden!!!
    Det glädjer mig att du finner så pass nöje i det jag skriver att du kommer att återvända!
    Du är varmt välkommen!!!
    Micke

  25. Micke said,

    03.25.07 at 9:04 e m

    Jo Larre vad Chas Newby gör i dag skulle det vara intressant att veta!
    Vad säger Lennart ? Känner du till något?

  26. Micke said,

    03.26.07 at 11:57 f m

    Och, som av en händelse, när jag i dag på morgonen ska försöka rensa övre skrivbordslådan på lite papper, så hittar jag ett tidningsurklipp från 1999, 16 augusti. Och vad står det där då? Jo, det betonas att det är fråga om Elvis dödsdag, men även Robert Johnssons och Babe Ruths!!!
    Mysteriet bara tätnar…Vad månne hända den 16 augusti i år…

  27. sir doug said,

    03.29.07 at 6:02 e m

    lennart…du har inte fundrat på att sammanställa dina minnen och kunskaper i bokform?

  28. Lennart Wrigholm said,

    03.31.07 at 7:34 f m

    Jo, jag har faktiskt börjat sammanställa manus till ett bokprojekt modell ”Vad hände sedan”.Därigenóm skulle man kunna knyta ihop trådarna runt alla 50 och 60-talets artister och deras livsöden. Det finns en del engelska och amerikanska sådana. Bl.a skrev engelsmannen Fred Dellar en utmärkt sådan för något decennium sedan. Den heter, lite passande, Where Did You Go To, My Lovely, men den är utgången sedan länge.
    En passande, svensk, titel kanske kunde vara en travestering på Hasse & Tages gamla text ”Var blev ni av?”

  29. Lennart Wrigholm said,

    04.01.07 at 10:39 f m

    Såg förresten att någon frågade om Tommy Tausis göranden och låtanden idag.
    Han jobbar sedan åtskilliga år tillbaka för STIM.
    Tommy hoppade dessutom in i Spotnicks bara för något år sedan. Detta under ett par enstaka spelningar när den ordinarie skinnplågaren var upptagen på annat håll.

  30. Micke said,

    04.01.07 at 2:22 e m

    Jo, Lennart, det var jag – Micke själv – som frågade om Tommy. Frågan som följer är då självklar : Varför jobbar sveriges bäste rocktrummis på Stim i stället för att spela trummor proffessionellt?

  31. Lennart Wrigholm said,

    04.01.07 at 3:59 e m

    Ja, den frågan borde väl skickas till herr Tausis själv. Men jag har fått uppfattningen att denne till slut tröttnade på turnélivet. Spotnicks har ju också sedermera nerlagda till och från så den ekonomiska utdelningen blev dålig.. Heder dock till Tommy att han inte hoppade med i Vikingarna istället.
    Men faktum är ju också att Tommy varit aktiv proffsmusiker sedan tonåren. Ett liv som svårligen kan kombineras med familjeliv och sådana aktiviteter man kan vilja syssla med på äldre da´r.
    Där har vi nog förklaringen.

    Men för den som vill höra Tausis i världsklass vill jag rekommendera en platta som sällan nämns i sammanhanget. The Spotnicks album The Great Snowman från slutet av 70-talet. Den plattan gavs ut på Bert Karlssons Mariann-etikett och var väl därför inte riktigt rumsren.
    Här gör också basisten Björn Thelin ett inhopp och faktum är att den här plattan i min uppfattning är en av de bästa Spotnicks någonsin gjort.
    Den finns faktiskt också utgiven på CD.
    Då utökad till 20 spår (man gjorde ytterligar en LP på etiketten vid den här tiden) och bär då bara titeln The Spotnicks MLPCD1946. Utgivningsåret är 1997 men såvitt jag vet finns den fortfarande kvar i bolagets katalog.
    Eftersom Bert alltid har varit Bert så har man givetvis gjort ett omslag där fotomaterialet kommer från den tid när Derek Skinner var trummis i gruppen.
    Men man kan ju inte få allt.

  32. Micke said,

    04.01.07 at 8:02 e m

    Vikingarna och Tommy Tausis, ja….Var det av en slump du nämnde just Vikingarna, Lennart? Spotnicks basist i början på 80-talet, Kenth Andersson lämnade ju gruppen för att gå över till…just det, Vikingarna!
    Och där kanske han är kvar än i dag, vad vet jag?
    Nu kan man tro att han blev en förmögen man på den ”värvningen”, med tanke på Vikingarnas fenomenala framgångar med spelningar året runt och med en gigantisk skivförsäljning, men icke så – enligt Kenth själv!
    Denne är helt enkelt bara anställd av bolaget Vikingarna, och får därmed nöja sig med en fast månadslön, berättade Kenth Andersson i en intervju för en del år sedan i en Spotnicks-fanklubbtidning. Nåja, som Tomas Ledin så fint skaldade, det är bara att gilla läget…

  33. Lennart Wrigholm said,

    04.02.07 at 8:38 f m

    Ja, nu börjar vi verkligen spåra ut i ytterkanterna. Jag träffade Kenth när han spelade i ett dansband och jag körde discot på Stena Lines Tysklandsfärjor i mitten av 80-talet.
    Såväl han som trummisen i gänget, Bengt Andersson, spelade också i den dåvarande uppsättningen av Spotnicks.
    Men det var genom att köra dansmusik i detta gäng som de drog in pengarna till hyran. Kommer ihåg att de var mycket trevliga att umgås med.
    Märkligt nog nämde vi aldrig Spotnicks i någon diskussion så jag hade ingen aning om att de var med där. Förvåningen hos undertecknad blev desto större när jag såg dokumentären om Spotnicks i TV och upptäckte båda herrarna i sättningen.
    De medverkade ju på albumet In The Middle Of The Universe. Ett förbaskat bra album och dessutom en av Bosse Winbergs favoriter i den egna katalogen. (Det påstod han i alla fall när jag interjuade honom för en radioproduktion härom året.)

    Men visst Micke: Det är precis som du skriver. Det är ingen skillnad på några grupper inom musiksvängen. Det är bara originalmedlemmarna som blir delägare i orkesternamnet. De som byts ut under vägen plockas bara in som anställda. Och eftersom Vikingarna sedan länge gått i graven så måste nog Kenth idag försörja sej på något helt annat.

    En skillnad torde vara när Kenney Jones hoppade in som ny medlem i The Who. Detta efter att Keith Moon avled. Kenney vägrade gå på lönelista. Han hade alltid varit fullvärdig medlem i alla grupper han medverkat i tidigare. Så de övriga herrarna fick krypa till korset och ta med honom i gänget. Något som förmodligen var det bästa affärsbeslut Jones någonsin tagit.
    Efter USA-turnén 1982 gick ju The Who i graven. Men gänget hade ett nyskrivet kontrakt med Warners och hade plockat ut saftiga förskott vilket bolaget nu krävde tillbaka.
    Kenney vägrade betala en cent. Han hade fixat till sin egen ekonomi, köpt hus och betalat gamla restskatter med pengarna.Han förklarade sej villig att spela in de sex album som kontraktet omfattade.
    Så Pete Townshend (som ju var den som spräckte gänget) fick vackert betala tillbaka Kenny´s del av miljonerna ur egen ficka.
    Inte nog med det. Efter några år ville ju Daltry/Townshend/Entwhistle återbilda gruppen. Men Jones skulle inte få vara med. Något som Roger insisterade på. Denne tålde aldrig Jones. Trots att denne räddade dem ur kaoset efter Moon´s död. (Och dessutom var en betydligt stabilare trummis än Moon som ju egentligen bara varit en skugga av sitt forna jag sedan 1974.).
    Men då drog Kenney fram sitt gamla kontrakt vilket visade följande. Om herrarna skulle använda sej av namnet The Who fick de vackert betala en fjärdedel av bruttot till sin gamle kollega. Detta eftersom han var delägare i namnet.
    Så ända fram till dags dato går en fjärdedel av de summor The Who omsätter direkt till Kenney Jones bankkonto. Detta utan att han behövt slå ett enda kantslag. Med tanke på The Who´s turnéschema de senaste åren måste han ha fantastiska, fullständigt arbetsbefriade, inkomster.
    Det kan ni tänka på om ni köper Globenbiljett till i sommarens Who-konsert.

  34. Tobbe said,

    04.05.07 at 1:45 f m

    Och så var det två saker till om The Beatles….

    Medlemmar i The Beatles, i Sverige vid fler tillfällen än de båda gästspelen
    1963 och 1964.
    Paul och George i Malmö och köper skor.
    14:e oktober l967 syntes de bägge herrarna flanera runt i Malmö.
    Bl.a. var de inne på Rosanders och investerade i justa dojjor.
    Men de hade inte flugit från London för detta. De var här för att förhandla
    med sin husguru Maharishi M Yogi, som de träffade på Falsterbohus.
    Samma dag flög de hem igen med skor från Sverige.

    George Harrison på Castle hotel
    På Luciadagen 1969 sitter George vid ett litet runt bord i den lilla restaurangen inne på legendariska Castle hotel på Riddargatan 14 i Stockholm. I de många speglarna ser han ibland sig själv i dunklet ibland
    de andra gästerna. Många kända ansikten. Skådisar och musiker.
    På den lilla scenen står kanske hans kompisar som han just spela t med,
    Delaney and Bonnie with friends. Där ingår kompisen Clapton.
    Bredvid George sitter en inte så känd saxofonist som absolut måste utreda
    bebopens absoluta storhet i musikhistorien.
    George byter bord. Måste få tänka, få lugn och ro.
    Och så, på Castle hotels brevpapper skriver han låten Woman Don´t You
    Cry For Me. Det dröjer sju år innan den dyker upp på skiva.
    Något senare en bil ned till Carlton där hela gänget sover den natten.
    Dan därpå spelar de i Göteborg.

  35. Johanna 14 år said,

    10.02.08 at 2:45 e m

    Hejsan, jo detta var ju intressant!
    Jag är ett stort fan av beatles jag själv endå är jag bara 14 år.

    Men jag tror jag har hittat ett fel…Jimmi nicol var inte med och spelade i australien..det var där ringo slöt upp dom

    Så tror jag att det var(:

    Hade bra

  36. Micke said,

    10.02.08 at 8:55 e m

    Hej Johanna!
    Nej, jag tror nog att det var så att han spelade ett par spelningar i Australien…
    Hur som helst kul att du uppskattade artikeln!

  37. Björn said,

    01.14.09 at 4:46 e m

    Chas Newby var väl aldrig i Hamburg med Beatles. Däremot ersatte han Stu Sutcliffe under en period eftersom denne stannat kvar i Hamburg (pga Astrid Kirchherr och konststudier).

  38. Sanna said,

    05.30.09 at 2:28 f m

    Riktigt intressant må jag säga! Tack för detta:)

  39. Gonzo said,

    03.17.10 at 8:05 e m

    Det är aldrig för mycket om Beatles…det finns bara två band som är förevigad, det är Beatles och svenska popbandet Tages.

  40. Jane said,

    08.21.10 at 3:48 e m

    Lite mer om Jimmy Nicols. Jag träffade honom i Mexico 1969. Han var då gift med en väninna till mig Julia. Kisa Magnussson, Bella Munter och jag blev tillfrågade av Roland Ferneborg för scenshow på Senorial i Mexico DF.
    Han hjälpte oss en hel del tillsammans med koreografen Julia.
    Vet du om han är i England eller någon annanstans i sin som du säger pens.lägenhet.
    Mvh Jane

  41. Micke said,

    08.21.10 at 10:03 e m

    Enligt artikeln jag läste så var det England som Pete Best bodde i vid tiden för införandet.

  42. Gonzo said,

    09.08.10 at 11:35 e m

    Att Pete Best inte platsade berodde på att hans frisyr inte passade Beatles image, … hmmm????

  43. Gonzo said,

    09.08.10 at 11:38 e m

    När Ringo blev sjuk för att opera bort halsmandlarna kunde han inte vara med och spela. därför ersattes man med Jimmy Nicols en tag.

  44. Jane said,

    09.12.10 at 2:21 e m

    Angående EL Klan i Mexico. Jag var gift med Renato från Los Sinners som sedan turnerade i Sverige på 70-talet Vi umgicks en del med medlemmarna ur El Klan. Billy G:son var nog med dem efter Moonlighters 1969.

  45. Jane said,

    09.12.10 at 2:22 e m

    Lite korr: Los Sinners turnerade inte i Sverige. Gruppen hette Tequila Brass i Sverige. Tequila finner man i Playa del Carmen idag.

  46. Ante said,

    12.30.10 at 11:07 e m

    Var inte Paul med och sjöng på nån låt som hette ”vegetables” vid Pet Soundstiden? LP:n före den?

  47. Micke said,

    12.31.10 at 4:06 f m

    Ante, jag minns väldigt väl att du sa för sisådär en 28 år sedan att du tyckte att Beach Boys bästa skiva var Smiley Smile, ett minst sagt udda val då tyckte jag. I dag förstår jag vad du menar, det är ju faktiskt en ruggigt bra skiva.
    (Alldeles nyss så skrev jag om Mikael Ramels debut Till Dej, undras om inte denne inspirerats en del av just den plattan).
    F.ö. så är det just den skivan som Vegetables är med på och den kom direkt efter Pet Sounds
    Huruvida Paul McCartney är med och sjunger på Vegetables vet jag inte, nån annan kanske vet?

  48. Lars said,

    12.31.10 at 1:07 e m

    Jag har för mig att dom har spelat in när Paul knaprar morötter.

  49. Magnus said,

    07.11.11 at 10:35 f m

    Mycket bra och intressant skrivit!
    Undrar vad du har läst att Eric Clapton skulle ersätta Harrison??
    Kan väl inte varit ett förslag av beatlarna själva utan ifrån någon i orginisationen runt dom.

  50. Hans E Bergvall said,

    11.16.11 at 3:32 e m

    Visserligen var huvudämnet Beatles i denna bloggpost, men som gammal Beach Boys-fanatiker vill jag ändå, så här senkommet, komplettera lite angående Dennis tidiga vokala insatser. Han gjorde nämligen ett antal innan han som flickfavoriten fick köra Dion’s ”The Wanderer” på Beach Boys’ Concert från sent 1964.

    Dennis lite raspiga stämma kunde faktiskt höras som ”lead vocal” redan på första lp:n Surfin’ Safari i låten ”Little Girl (You’re My Miss America)”, komponerad av bl a Herb Alpert. Fast jag vet inte vem som spelade in ett ev. original, det är i alla fall lite 50-talsstuk över den.

    Sen är han med och delar lead-vokalerna med bror Brian på ”Surfer’s Rule” från 3:e lp:n Surfer Girl. En riktigt bra dänga som var en musikalisk känga/utmaning (om än skämtsamt) till Four Seasons.

    Nästa tidiga Dennis-inslag är ”This Car of Mine” från Shut Down Vol II. En ”typ” utfyllnadslåt, men ändå med en viss charm.

    Sen gör Dennis ett fint inhopp då han sjunger sticket till ”Girls On The Beach” från en av mina absoluta favorit BB-plattor – All Summer Long. Både låten och lp:n rekommenderas varmt för de ev. stackare som missat denna 60-talspärla tidigare.

    Som kompositör och mer framträdande på Beach Boys skivor blev Dennis aktuell först från Friends-lp:n 1968 och i synnerhet på den underskattade Sunflower från 1970. Fast det är en annan historia…

  51. Berit Zwick said,

    03.21.12 at 9:26 e m

    Hej!
    Varför P. Best, fick sparken?
    Googla på namnet, Sam Leach.
    Vänligen, Berit.

  52. Berit Zwick said,

    03.22.12 at 11:53 f m

    Hej igen popnördar!
    För att få fram texten direkt,googla ” Sam Leach on Pete Best”.
    Förtydligar, Berit.

RSS feed for comments on this post · TrackBack URL

Kommentera

Fyll i rätt svar *