1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (No Ratings Yet)
Loading ... Loading ...

12.25.06

”Unsung heroes”

Posted in Min blogg at 6:24 e m

Lååånga uppehåll…det ska bli bättre…jag lovar!
Tack alla som trotsar de långa pauserna och fortsätter att skriva in kommentarer!!!
Nu går vi rakt in på nästa ämne :
”Unsung Heroes”
Vad vill detta säga?
Jo, det ska jag förklara lite snabbt!
I många fall av klassisk rockmusik så finns det folk som dyker upp
mitt i en låt, eller för den delen, även i introt eller slutet på en låt,
spelandes något som alla minns i decennier efteråt, något som gav låten det där lilla extra, kanske till och med det som skilde ut låten så pass mycket att den vart den hit som den blev.
Jaha, och vad vill jag komma fram till med det då? Jo! Det lite sorgliga i sammanhanget är att väldigt ofta så har inte en kotte den minsta lilla aning om VEM som spelar eller sjunger ”det där lilla extra”! Först någon gång på 70-talet så började man regelmässigt skriva ut vilka som spelar vad på vilka låtar. (Let it bleed med Rolling Stones är det tidigaste exemplet som jag i all hast kan komma på där det på inneromslaget står angivet låt för låt vilka som spelar, inklusive studiomusiker.)
Alltså! Hur kul kan det vara att spela trumpeten på Penny Lane,
och sen få höra den titt som tätt, år ut och år in, på radio, hemma hos folk och i diverse andra sammanhang, utan att NÅN vet man är??? Det måste ju – förr i världen, när det var riktiga musiker som spelade på hit-låtar – ha hänt titt som tätt att en studiomusiker befann sig på en pub där man just då spelade en låt där han var med i en framträdande roll, och med folk bredvid sig som suckade av hänförelse och sa ”Vilken fantastisk låt!”, utan att han kunnat säga ,ex., ”Och pukorna, dom är det jag som spelar!!!” För vem skulle tro honom?
Här kommer nu en lista på 10 slumpmässigt valda ”Unsung Heroes”. Listan kan ju göras oändligt lång, jag vet, så kom gärna med era egna förslag!!!

1) Vem är det som spelar gitarr på första versionen av James Bond-temat??? Ni vet, det där: Dan-da-da-dan da-da-da-
dan-da-da-dan da-da-da-DA-DA da-da-dan…En hel värld har hört honom ett otal gånger, ingen vet vem det är…

2) Vem spelar saxofon på Beatles ”You Know My Name”?

3) Vem spelar gitarren på ledmotivet till den klassiska TV-serien Bröderna Cartwright?
Alltså: Bröderna-bröderna-bröderna-bröderna-Cartwright!

4) Vilka spelar stråkar på ”Yesterday”???
(Alltså, tänk att ha spelat på den mega-mega-hiten utan att EN ENDA utanför ens närmaste krets vet om det! Ja ingen som ens frågar sig vilka det är!)

5) Vem spelar mandolinen alldeles i början på ”It’s Now Or Never” med Elvis under o-o-o-ooooo-partiet?

6) Vilka spelar bas, trummor och gitarr på ”Sounds Of Silence” med Simon & Garfunkel? I detta fall så är det helt klart att det var dom killarna som gjorde att låten blev en världshit och inte bara ett albumspår! Ändå så vet ingen vilka dom är…

7) Vilka spelar blockflöjterna på ”In My Dreams” med Tages?

8) Vem är det som spelar bas på Lill Lindfors ”Du är den ende”? Med andra ord: han som spelar det där klassiska DA-DANG (”Du är den ende”) DA-DANG (”Som hemligen ser mig”) DA-DANG…

9) Vem spelar munspel på Harry Belafontes version av Midnight Special?

10) Vem spelar musettedragspelet på Peter Sarstedts ”Where Do You Go To My Lovely?” ?

Listan kan alltså göras oändligt lång. Det här är bara ett par snabba brainstormsnedtecknade exempel.
Observera: ett par av svaren kan jag redan, men det är ju alltid roligt att slänga ur sig något som dessutom kan vara kul att veta för den som inte vet efter att ha fått höra rätt svar. Men…ett par namn har jag ingen aning om och även om jag visste så skulle namnen inte säga mig nånting. De är och förblir musikhistoriens ”Unsung Heroes”!!!
Trots allt jag har skrivit, jag kan ha fel! Kanske är de här människorna tvärtom jättestolta över att – lite grann av en slump, det råkade vara deras dag i studion just den dan – få höras i hitlåtar som spelas över hela världen? Vad tror ni?
Vi hörs snart igen
Micke

Popularity: 19% [?]

17 Comments »

  1. Peter Lindgren said,

    12.25.06 at 7:30 e m

    God jul Micke! Väntar på kommentarer till dina okända hjältar med spänning.
    Slog mig att det kunde vara än värre kanske att spela sologitarr på KInks ”you really got me”, som Jimmy Page,va?, och Ray Davies brorsa får all credit! Eller Glen Campbell på Byrds ”Mr tambourine man” – vem påminner om honom?

  2. Mia said,

    12.26.06 at 8:47 f m

    Jag gör handklapp i refrängerna på en Oruplåt, som aldrig blev en hit. Men jag får några tior i stimpengar varje år! Jag väntar fortfarande på en grammisnominering för Bästa Handklapp.

    Ofta när jag har rest runt i Asien har jag hört Emilias-Big big world, hennes one hit wonder för flera år sen, och tänker då att jag hade kunnat rädda världen från denna låt, om jag hade raderat mastertapen istället för att skicka den till cdfabriken!

  3. Lennart Wrigholm said,

    12.26.06 at 9:17 f m

    Hej och God Fortsättning!
    Tja, till att börja med är det inte Jimmy Page som spelar sologitarr på You Really Got Me. Page var mer eller mindre alltid anlitad av producenten Shel Talmy för att staga upp inspelningar med okända band. Men om han överhuvudtaget spelar på Kinks tidiga inspelningar så är det en och annan kompslinga.
    Samma gäller för The Who´s I Cant Explain och Bald Headed Woman. Där är det Page som spelar fuzzslingan på B-sidan.
    Orsaken är att han var den ende vid den tiden som ägde en fuzzbox i England.
    Däremot är det Bobbie Graham som spelar trummor på Kinks alla tidiga inspelningar. Mick Avory finns inte med i studion på trummor förrän vid inspelningen av Sunny Afternoon.
    Glen Campbell spelar inte soloslingorna på Mr Tambourine Man. Det är Roger McGuinn som gör det. Det är också Roger som sjunger lead. Däremot är det inga av de andra Byrdsmedlemmarna som medverkar med sina respektive instrument på inspelningen.
    Det är grabbarna (och tjejen Carol Kaye) i ”The Wrecking Crew” vilka också spelar på de flesta av The Beach Boys inspelningar.
    Detta gäller dock endast Mr Tambourine Man. På albumet med samma namn är det endast Byrdsmedlemmar i studion.
    Man ska också ha klart för sej att orsaken till det här förfarandet inte berodde på att gruppmedlemmarna vid den här tiden inte kunde spela sina instrument. Men det tog för lång tid för dem att göra det. De var helt enkelt för oerfarna. De kunde heller inte läsa musikarrangemang på noter (om sådana fanns).
    Tid var pengar och därför plockade man in andra, mer erfarna musiker, i studion.
    Samma sak gällde ofta i Sverige. Det är exempelvis inte många av medlemmarna i Sven Ingvars som finns med på gruppens 60-talsinspelningar.
    Men tillbaka till de frågor Micke skriver ovan:
    Gitarristen i The John Barry Seven, vilka spelade in temat till 60-talsfilmerna om James Bond, hette Vic Flick. Övriga medlemmar var Les Reed på piano, Bob Rodgers/kompgitarr, Mike Peters/basgitarr, Johnny Scott/saxofon, och Dougie Wright på trummor.John Barry själv spelade trumpet och piano.
    Gänget bildades redan 1957 och var en attraktion på engelska danshak och klubbar. Man kompade otaliga artister och var också husband på TV via shower som Oh Boy och 6.5 Special

    Saxofonen på Beatleslåten You Know My Name spelas av Stonesmedlemman Brian Jones (som f.ö var en djäkel på att blåsa sax).

    Vilka det är som spelar blåsinstrument på In My Dreams är ganska oklart men arrangemanget skrevs av Anders Henriksson och Lasse Samuelsson så frågan är väl om inte den sistnämde plockade fram dem ur sin kontaktbok.

    Piccolaflöjten på Penny Lane spelades av David Walton och grabbarna som spelade violin, viola och cello på Yesterday hette Tony Gilbert, Sidney Sax, Kenneth Essex och Fransisco Gabarro.

    Mannen som blåser munspel på Belafonte´s inspelning av Midnight Special är Bob Dylan.

  4. Micke said,

    12.26.06 at 1:52 e m

    Jaha ja…Så kom vi helt osökt in på ett av pop-historikernas större trätoämne, nämligen vem det är som spelar solo-gitarren på Kinks \”You really got me\”!!!
    Till att börja med: OM det nu är Jimmy Page så har han faktiskt fått både cred för det (det har i perioder setts som en \”bevisad sanning\” av folk som har analyserat solot ton för ton och jämfört med vad Page och Dave Davies spelade på andra inspelningar under samma epok) och – framför allt – så har han ju senare haft en karriär som hetat duga. Många sessionmusiker blev ju inget annat än just det som de var. Sen så har Page själv talat vitt och brett om att det var han och ingen annan…
    Så summa summarum – Lennart och Peter – jag vet inte vem som spelade solot, men många med helt olika uppfattningar tror sig veta. Det troligaste är väl ändå att det verkligen är Davies, han var ju de facto medlem i gruppen, men Page var ju bevisligen på plats, så vem vet?
    Page påstår att det är han, Kinks att han ljuger!

  5. Micke said,

    12.26.06 at 2:49 e m

    Tack Lennart för ingående och intressanta upplysningar angående min krönika!
    Klart kul att läsa!
    Jo…Brian Jones och Bob Dylan var ju medvetna små luringar…allt för att höja kunskapsnivån hos läsarna…Klart att alla måste veta att Bob Dylan har spelat munspel (1961!) på en Harry Belafonte-skiva…
    Bond-gitarristen har jag en intervju med hemma på DVD. Han verkar vara helt obekymrad över sin anonymitet!
    Men…Lennart…piccolaflöjt…? Är det inte en trumpet som vi hör i \”Penny Lane\”??? Har jag fel så lyfter jag på hatten för den som vet bättre!!!
    Micke

  6. Tobbe said,

    12.27.06 at 3:28 f m

    Det var mycket spännande här att läsa.
    ang. Penny Lane så har både W och M såklart rätt.
    Det var massor av blås av skilda slag på den insp.(även piccolaflöjt)
    I solot hörs främst trumpeten som är en piccolatrumpet (!) spelad av
    David Mason.
    När vi avnjutit allt så föreslås att vända på skivan……….

  7. Micke said,

    12.28.06 at 12:28 f m

    Tack Mia – Miss Handklapp – för påspädning av den återuppblossade debatten om ”Vem spelar gitarrsolot på You Really Got Me”?
    Ja….Lennart…vad säger vi? Vem har rätt, vem har fel?

  8. Lennart Wrigholm said,

    12.29.06 at 9:13 f m

    Ja, Micke! Du har fullständigt rätt när det gäller Penny Lane. Det var jag som hastade mej igenom referenslitteraturen för snabbt.
    Det är en B-piccolatrumpet och mannen som blåser instrumentet hette David Mason. Detta var det sista pålägget som gjordes på låten.
    Förutom Beatlesmedlemmarna medverkar under inspelningen, George Martin/piano. Ray Swinfield, P Goody, Manny Winters, Dennis Walton/flöjt & piccolaflöjt. David Mason, Leon Calvert, Freddy Clayton, Bert Courtley, Duncan Campbell/trumpet & flugelhorn, Dick Morgan, Mike Winfield/oboe & engelskt horn samt Frank Clarke/kontrabas.

    Dessutom vill säkert Keith Richard ha ett ord med i laget om vem som skrev riffet i Satisfaction. Att Rory Gallagher skulle kommit på det under den tid han turnerade med det irländska showbandet The Fontana Showband verkar ganska otroligt.

  9. Micke said,

    12.29.06 at 3:16 e m

    Angående Satisfaction:
    Ja…det ÄR svårt att fastställa vad som hände för mer än 40 år sedan…
    Den gode Rory är ju borta sedan 1995. Enligt min vän ”anonymus” så var det Rory själv – de är från samma stad, Cork, på Irland – som en gång berättat histortien…men vem kan bekräfta den i dag…?

  10. Peter Lindgren said,

    12.29.06 at 4:27 e m

    Värst vad ni kan allihopa! Törs man fortsätta tro att PJ Proby´s Hold me 1964 var den första låten med fuzzbox, att Big Jim Sullivan spelade solot och Jimmy Page kompgitarren?

  11. Micke said,

    12.29.06 at 9:41 e m

    Hej Peter den tappre!!!
    Jo…visst törs man, det är det som bloggen bygger på! Även jag sticker ju ut hakan och påstår saker som jag då och då får mothugg på, men det lär jag mig bara på! Bara det var väl värt pengarna?
    Tänk i stället på hur vilken diskussion som du startade då du drog upp det där så omdiskuterade 20-sekunders-solot!!! Men…Proby själv påstår att det var precis så som du skriver…MEN jag tror att han har fel!!! Jag tror att det var tvärsom…

  12. sir doug said,

    12.29.06 at 11:11 e m

    har du ngt belägg för att det var pagey som solade, har hört att big jim solade mest när de två lirade in tillsammans…

  13. leon said,

    12.30.06 at 4:54 e m

    jag tycker det ar coolt att vara med utan att synas…sa lange man sjalv vet vad man bidragit med sa behovs ingen mer bekraftan…

    daremot hoppas jag att dom som spelade strakar pa yesterday exempelvis var medlemmar i sami eller den engelska motsvarigheten sa att dom far ersattning for sin insats i evighet

    Leon

  14. Micke said,

    12.30.06 at 8:02 e m

    Jo…sir doug…belägg och belägg…Vi har alla inom oss något som ibland går under betäckningen intution, instinkt eller liknande…i bland så kan det tyckas som något som vi helt enkelt bara fått för oss…Det är nog det sistnämda i detta fall…
    Hur som helst, detta är min indicie-kedja :
    1) Proby säger att det var Big Jim Sullivan som spelade solo och Page som kompade…Eftersom att Proby nästan alltid minns galet så är det alltså inget att gå på… (P.J., du vet hur mycket jag älskar dig!!!)
    2) Proby påstår att Jimmy Page inte kunde spela solo på den tiden.
    Det kunde han åtminstone i samma epok med Yardbirds, så det argumentet faller ju pladask…
    3) Det är tokfullt med distorsion på gitarren under dessa inspelningar. Lennart Wrigholm påstår att
    Jimmy Page vid den tiden var den enda musikern i England som ägde en fuzz-box…Bara det är ju ett indicium så starkt som något! MEN, den gode Lennart kan ju ha blivit felinformerad…
    Märk väl…det är bara indicier, mest byggd på en känsla…Jag har hört alldeles för lite med Big Jim för att kunna jämföra gitarrspelen mellan de två.
    En sån studie kan oftast eliminera alla tvivel!
    Micke

  15. sir doug said,

    12.30.06 at 8:33 e m

    tack för ovanstående info…gott nytt på era alla musiclovers…kan man våga sig på att fråga om en krönika som handlar om årets platta?

  16. Micke said,

    12.30.06 at 8:45 e m

    Jaha…alla dessa spekuleringar…och så har man fel ändå…
    Nåja…då hade Proby rätt i alla fall, det får väl vara en tröst som heter duga!
    Micke

  17. svante persson said,

    05.13.07 at 7:04 e m

    Plektrumbasen på Lill Lindfors klassiker ”Du Är Den Ende” spelades av orkesterledaren och musikern Marcus Österdahl som också producerade.

    Markus bor i dag i London och han hjälpte mig en gång att spela in en barnkör i Wembleystudion. Bland barnen fanns bla. ”Mackans” dotter och hennes klasskamrat och granne, Golfgeniet Nick Faldos son.

    Marcus äldre son Martin bor i Stockholm och var projektledare för Melodifestivalen 2007.

RSS feed for comments on this post · TrackBack URL

Kommentera

Fyll i rätt svar *