1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (No Ratings Yet)
Loading ... Loading ...

11.27.14

Gotlandsvandringen del 5 och Epilog

Posted in Min blogg at 12:00 f m

När jag vaknade upp i Gothem på lördagsmorgonen masade jag mig upp runt halv nio för en dusch, en snabb frukost och därpå en rask vandring mot Slite. Därifrån var det tänkt att jag sen skulle ta bussen mot Visby. Halv ett skulle den avgå från Slite och en kvart över tre skulle flyget tillbaka mot Stockholm gå, så det var inga större marginaler att vinka på. En bra planering skulle förstås fixa det.
Ändå så gick det som det gick.

En alldeles för lång frukost i Jannes och hans hund Raffis sällskap fick konsekvensen att schemat för resten av dagen blev helt ruckat.

Jag kom iväg tre kvart för sent och insåg vid korsvägen att det inte skulle gå. Sjutton kilometer med ryggsäck på tre timmar, ja – men inte på de två timmar och en kvart som var kvar innan bussen från Slite till Visby skulle gå. För att hinna med det inom den tidsramen skulle det krävas att jag småjoggade in till Slite, men utan möjlighet att duscha efteråt hade jag ingen som helst lust att sitta med nersvettade kläder och jympaskor i ett trångt inrikesplan.
Lite trist, för nu på den femte dagen började jag känna mig i form. Jag kände ingen stelhet alls i kroppen och vädret var i stort sett idealiskt för en längre promenad – i stort sett vindstilla och åtta grader plus.
Nu var det alternativet borta.

Men vad göra då i ett Gothem som under vintersäsongen är helt befriat på busskommunikation och med en hägrande incheckning på Visby flygplats blott några timmar senare?
Ja, det fanns bara ett alternativ – upp på landsvägen mot Slite och fram med liftartummen.
Just den sträckan har jag liftat mig igenom ett par gånger tidigare, och det har aldrig varit något som helst problem.
Så icke den här gången heller, den första bilen stannade och plockade upp mig.
Som om jag inte visste det tidigare så var det dessutom ytterligare en bekräftelse på att Gotland inte är stort. Mannen som plockade upp mig, en lokal fiskare vid namn Hasse, var nära kompis med Janne som driver Gothem Logi och sommaren förra året hade vi suttit vid samma bord när Janne och hans sambo Lena invigde den restaurant som de driver under sommarperioderna.
Jo, världen är liten.

Fiskar-Hasse släppte av mig vid korsvägen belägen inte alls långt från Slite. När jag stod där vid vägkanten var det blott fyra kilometers skön höstvandring kvar av min lilla minisemester. Fyra sköna, avslappade kilometrar som jag sög på riktigt ordentligt. En liten omväg längs vattnet och den lilla hamnen samt några foton blev det innan jag jag kom till Slite centrum.

Väl framme var det en timma innan bussen skulle gå. Jag satte mig ner på den lokala Thai-serveringen, beställde in och åt pannkakor med vispgrädde (!) och skrev sen ner facebook-texten om vandringen som hade ägt rum dagen innan.
Bussresan flöt sen på utan det minsta problem. Flyget till Bromma likaså.

Från flygplatsen tog jag sen en taxi som körde mig hela vägen fram till butikens dörr.
Och just där så slutade det här lilla äventyret.

Men jag kan inte låta bli att dröja lite i tanken.
Lite drygt fyra år tidigare hade jag, mest av en slump, efter trettiofyra långa år återupptäckt Gotland. Fyra år senare åker jag hem efter mitt kanske femtonde besök på ön.
Fyra år. Nej, den här gången så känns det faktiskt inte som om det vore i går, för det är verkligen väldigt mycket som har hänt sedan den gång i mitten på semester 2010 då jag vinglade runt på Fårö med en alldeles för tung ryggsäck.
Väldigt mycket.
De resor till Gotland som jag har gjort sedan dess har alla varit små särpräglade äventyr. Var gång har något nytt dykt upp, var gång har mitt liv berikats med minnen som förmodligen stannar kvar resten av mitt liv. Ja, tänker jag efter i det stora perspektivet så har hur mycket som helst hänt i mitt liv under de här fyra åren..
Vandringen från Fårö fyr till Hoburgsgubben 2011. Åtvidabergs första allsvenska mål på 28 år på Stockholms Stadion med mig som vittne 2010. 2012 uppträda med Thorsten i finalen i Melodifestivalen, åtskilliga TV-framträdanden, Gröna Lund och Peace & Love. Två skivinspelningar varav en som resulterade i en guldskiva. Höstturnen 2012 med Thorsten & Revolutionsorkestern och ett stort antal spelningar på olika små ställen Sverige runt. Resan till Skottland 2013.
Lägg på det en skivbutik som känns än mer stabil i sin verksamhet i dag än för fyra år sen.
Och, framför allt, ett stort antal nya bekanta.
Detta på bara fyra år.

Allt har dock inte bara varit positivt. Flera nära vänner finns inte längre kvar ibland oss.
Spelandet i Revolutionsorkestern rann bara ut i sanden och så blev det med det.
Och här sitter jag och skriver med två ömmande tennisarmbågar, orsakat av ett arbetsliv där jag sällan eller aldrig stannar upp, och om jag någon gång ändå gör det så är det uteslutande för att genomföra något projekt typ att vara ute och gå x antal mil om dan under ett par dar.

Fyra korta år. Ändå hann det hända så mycket som det gjorde. Undrar om de kommande fyra åren kommer att föra med sig lika mycket? Jag gör en bock i kanten och skriver hösten 2018 så får vi se.
En och annan Gotlandsvandring ska jag väl ha hunnit med.

Popularity: 7% [?]

2 Comments »

1. Lena Wärmé said,

11.27.14 at 11:35 f m

Tack! Mycket intressant att få ta del av din vandring och dina tankar kring dom senaste 4 åren !

2. Eva said,

11.27.14 at 7:37 e m

Tack för att du delar dina tankar om de senaste åren. Spännande vad framtiden kan uppbringa.