1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (No Ratings Yet)
Loading ... Loading ...

08.06.12

LP-skivor med Elvis Presley #23 Elvis For Everyone

Posted in Min blogg at 7:41 e m

Äntligen en ”riktig” skiva!

Ojojoj vilken skillnad på den här LPn och det dravel som vi blivit bjudna på ett tag. Och ändå så rör det sig nästan uteslutande om tidigare outgivet material som man från början inte ansåg höll måttet. (Det enda undantaget är Summer Kisses Winter Tears, från Flaming Star, som ett par år tidigare gått att hitta på EP-skivan By Request, men den scenen blev i sin tur ändå bortklippt ur filmen).
Hemligheten är att det övervägande är material från sent femtio- tidigt sextiotal, eller låtar från de filmer som innehöll så få låtar att det inte blev några soundtrack utgivna från dem. Filmer – Flaming Star, Follow That Dream osv – där några tappra försök gjordes till att komma ifrån den formel med Blue Hawaii som ledstjärna som snabbt kom att ta över, därav ansatser till att göra lite mer även av låtarna.
Alltså, det finns en klar vigör över i stort sett alla spåren på denna LP. Vi får också återigen en Elvis som låter hungrig och som helt klart tycker att det är roligt det här med att sjunga och spela in skivor.
Undantag från den beskrivna tidsepoken finns, men då är det material som ändå är så pass starkt så att det blir riktigt bra ändå – typ Memphis Tennessee.

ELVIS FOR EVERYONE Utgiven 1965 på RCA LPM 3450

Sida A

1) Your Cheatin’ Heart
En cover på en av Hank Williams mest välkända låtar, en låt som spelats in av ett otal artister under årens lopp. Hank själv fick dock aldrig uppleva någon framgång med Your Cheatin’ Heart då hans egen version kom ut först efter dennes död alldeles för tidiga död.
Många kända artister har haft framgång med denna låt, men störst hit av alla hade ändå 1953 sångerskan Joni James, andra plats på Billboardlistan som bäst. Kommer ni ihåg henne? Gör ni inte det så var inte alltför ledsna, det är det inte många som gör i dag.
Elvis version spelades in i februari 1958. Den skiljer sig en del från Williams original, och, jo jag tycker nog att Elvis drar det längsta strået. Lite tyngre, lite mer rockgitarr och en lite bättre sångare. Ja, det är en riktigt bra version som Elvis gör.

2) Summer Kisses, Winter Tears
Summer Kisses, Winter Tears är en av Elvis bortglömda pärlor. Inspelad för filmen Flaming Star, men aldrig med i den färdiga versionen.
Ja den här låten är verkligen mäktig. En utsökt komposition, ett finstämt genomarbetat arr och en Elvis som lägger in hela sin själ i varje fras som han sjunger. Kanske inte riktigt hitmaterial, men en väldigt fin låt som egentligen borde vara en av Elvis större klassiker.
Inspelad 1960.

3) Finders Keepers, Losers Weepers
En countryrockare av hög klass som Elvis gör på ett utmärkt sätt.
Inspelad 1963 under den session som gav The Lost Album, det vill säga skivan som aldrig gavs ut utan som i stället kom att spridas ut som bonuslåtar på soundtracks, som b-sidor på singlar och även som ett spår på denna LP.

4) In My Way
Love Me Tender var, som vi alla vet, en monsterhit. Trots det så gjordes inget försök till en uppföljare i samma stil, alltså en lugn ballad med enbart akustiskt gitarrackompanjemang.
Den här låten kanske var tänkt som en sådan.
In My Way är tagen från filmen Wild In The Country och är en klart hörvärd låt. Mycket känslosam sånginsats av Elvis och en komposition som är minst lika snygg som Love Me Tender.
En liten poäng är att texten kan tyckas vara väldigt fin, men är den verkligen det? ”I may not be here tomorrow, but I’m close beside you today. So lie to me a little say you love me a lot, and I’ll be true to you in my way”. Och så vidare.
Kanske inte fullt så romantiskt som man först skulle kunna tro.
Inspelad i juli 1960. Otroligt att RCA väntade i fem år innan de gav ut In My Way. Framförallt med tanke på mycket av det elände som getts ut i stället.

5) Tomorrow Night
Inspelad i september 1954 under samma session som gav I Don’t Care If The Sun Don’t Shine och Good Rockin’ Tonight, men inte utgiven innan den hamnade på Elvis For Everyone. När den nu till slut blev det så var det inte med det ursprungliga kompet, utan Chet Atkins hade elva år senare tagit masterbandet till studion och lagt på ett par nya instrument och dessutom låtit en kvinnokör doa i bakgrunden. Allt för att få ett mer ”up-to-date” sound över det hela.
Lonnie Jonsson spelade in något som allmänt anses vara originalet 1948. Elvis version av Tomorrow Night är ganska snarlik Jonssons.

6) Memphis Tennessee
Elvis version på Chuck Berrys klassiker från 1963 inspelad i januari 1964.
Det här är helt enkelt sanslöst bra, i stort sett så bra som det kan bli i den här genren. Ett kanonljud över hela låten, ett band som formligen pumpar fram kompet och en Elvis som uppenbarligen älskar det som han håller på med.
Varför kunde inte rocklåtarna på exempelvis Girl Happy vara lika tätt och tungt spelade och lika distinkt mixade?
Det här borde ju absolut ha varit ett singelsläpp, något som det då inte blev. Och varför inte då då?
Jo, historien lär vara den följande: Pop- och rocksångaren Johnny Rivers, från New York men från 1961 bosatt i Los Angeles i ett försök att få i gång en karriär som sångare, var en vanlig gäst hos Elvis under de perioder då denne gjorde sina filminspelningar i Hollywood. Som så ofta i Elvis sällskap så blev det långa jam på gamla favoriter som samtliga i gänget för kvällen kände till sen förr. En låt som ofta var på tapeten var just Memphis Tennessee. Elvis berättade öppenhjärtligt för Rivers att han spelat in låten och planerade att ge ut den som singel lite senare. Denne skyndade då sig hem, ringde upp skivbolaget, bokade studiotid, spelade in sin egen version av Memphis Tennessee (som han kallade för bara Memphis) och såg till att få ut den på marknaden så fort som han bara kunde. Rivers fick givetvis en monsterhit, andra plats på USA-listan, och en kanonstart på artistkarriären.
En som var mindre glad var Elvis själv. Han blev helt enkelt rasande och tyckte att Rivers brutit mot alla tänkbara hederskodex då han hade agerat som han gjort bakom ryggen på Elvis. Denne beslöt två saker: dels att inte ge ut Memphis Tennessee som singel, dels att Johnny Rivers för all framtid var persona non grata vart än Elvis skulle komma att befinna sig.

SIDA B

1) For The Millionth And The Last Time
En av Elvis finare ballader från den här epoken. Inspelad redan 1961, nästan fyra år tidigare, men märkligt nog inte utgiven förrän på Elvis For Everyone. Motivet till detta känns ganska svårt att greppa. Varför RCA inte slängde in den redan på LPn Pot Luck som hade släppts tre år är en gåta. Inte heller kom den att hamna som bonusspår på något av de soundtrack som släpptes åren därpå.
I mina öron kunde den For The Millionth And The Last Time med fördel ha getts ut som singel, för så pass bra är den. Skulle då ha blivit en logisk uppföljare till It’s Now Or Never och Surrender. Nu blev det inte så, i stället kom den att hamna lite i skymundan på den här LPn med överblivet material.

2) Forget Me Never
En till ballad av typen ackompanjemang av ensam akustisk gitarr. den här gången inte alls lika lyckat som i fallet In My Way från sida A.

3) Sound Advice
En upptempolåt från filmen Follow That Dream.
Jag gillar den. Bra sväng i kompet och en påtagligt vital Elvis framför sångmicken.
Inspelad 1961

4) Santa Lucia
Skivans svagaste spår.
Det går ju inte att komma ifrån att är man svensk så går det bara inte att vara pretendent på titeln King Of Rock´n Roll och sjunga Santa Lucia. Jo, det är ju en låt från filmen Viva Las Vegas, och den har väl något slags plats i en av scenerna, men hur bra än Elvis sjunger här, för det gör han verkligen, så borde det här ha stannat i arkiven i minst ett par decennier till.
Inspelad 1963.

5) I Met Her Today
Ja, att det här är en Don Robertson-ballad går ju bara inte att ta miste på. En samlingsskiva med de låtar som denne skrev till Elvis skulle till slut bli parodisk. Bombastisk minimalism, och kompositioner drypande av sentimentalitet som mer eller mindre var skräddarsydda för den fina balladröst som Elvis oomtvistligen hade i början på sextiotalet. Jodå, var och en för sig är Don Robertsons alster ofta klart hörvärda, men när det räcker med att lyssna ett par sekunder på låten och man inte behöver läsa på konvolutet för att förstå vem kompositören är så kan det börja kännas lite tradigt.
Inspelad 1961.

6) When It Rains, It Really Pours
Inspelad 1957.
Elvis låter rå och primitiv som vore det en tidig Sun-inspelning, men generellt så är det lite väl slamrigt och otajt. Det låter ungefär som ett sent lördagsjam, vilket det nog också var, och där har vi nog förklaringen till att den inte gavs innan denna skiva. When It Rains It Really Pours spelades in sist under en lång session som innehöll bland annat One Night, True Love, Loving You och I Need You So.

Härunder skivan i ett koncentrat med låtskrivare.

SIDA A

1.Your Cheatin’ Heart
(Hank Williams) 2:24

2.Summer Kisses, Winter Tears
(Fred Wise, Ben Weisman, Jack Lloyd) 2:17

3.Finders Keepers, Losers Weepers
(Dory Jones and Ollie Jones) 1:47

4.In My Way
(Fred Wise and Ben Weisman) 1:19

5.Tomorrow Night
(Sam Coslow and Wilhelm Grosz) 2:58

6.Memphis Tennessee
(Chuck Berry) 2:08

SIDA B

1.For the Millionth and the Last Time
(Roy C. Bennett and Sid Tepper) 2:05

2.Forget Me Never
(Fred Wise and Ben Weisman) 1:35

3.Sound Advice
(Bernie Baum, Bill Giant, Florence Kaye) 1:45

4.Santa Lucia
(Traditional) 1:11

5.I Met Her Today
(Hal Blair and Don Robertson) 2:42

6.When It Rains, It Really Pours
(William Emerson) 1:47

Ja, det här är ju ”bara” en slags samlingsskiva, man skulle kunna säga en föregångare till RCAs lågprisutgåvor på Camden som dök upp i slutet på sextiotalet. Detta till trots så är Elvis For Everyone en förbluffande bra skiva. Många av spåren, som Summer Kisses, Winter Tears, For The Millionth And The Last Time och Memphis Tennessee håller inget annat än ren toppklass.
Ett svagt spår – Santa Lucia – går att hitta, men även den står sig bra jämfört med kraschlandningarna, typ Ito Eats, som gått att hitta på nästan varje soundtrack under sextiotalet.

Elvis For Everyone var förmodligen tänkt som en parentes, nu kom den ändå att bli en av decenniets starkaste skivor. Tyvärr så kom att knappt sälja någonting alls. Varken RCA eller BMG har heller varit speciellt angelägna om att ge den någon högre prioritet vid återutgivningskampanjer. Under långa perioder har skivan inte ens funnits i lager vare sig på CD eller på LP.
Om ni någonstans stöter på Elvis For Everyone så tveka inte, tolv mer eller mindre bortglömda låtar, där drygt hälften är riktiga pärlor, finns där serverade och de väntar bara på att upptäckas.

SLUTBETYG: En klar FYRA!!!!

Popularity: 9% [?]

5 Comments »

  1. gope said,

    08.07.12 at 6:30 e m

    Fortsatt intressant genomgång, tack Micke! Var tvungen att leta fram mitt ex av EP:n By Request, o det var som jag trodde, det finns flera versioner av den, Summer Kisses Winter Tears är inte med på min. Den innehåller Flaming Star, Wild in the Country, Frankfort Specail och G.I. Blues (EPA 9009 tysk pressing)

  2. Lena Wärmé said,

    08.07.12 at 6:58 e m

    Tack säger jag också! Mycket intressant t ex att få veta det där om Johnny Rivers!

  3. Erik said,

    08.09.12 at 6:33 e m

    En salig blandning! Lite ojämnt i mina öron, Memphis Tennesse:fantastisk låt, fantastisk version men t ex Your Cheating heart tycker jag inte fungerar alls; Jordanaires, kan inte dom sjunga lite mindre eller åtminstone lite lägre?
    Pot Luck däremot! toppen rakt igenom, perfekt sommarkvällsplatta!

  4. Patrik Kolar said,

    08.10.12 at 3:35 f m

    I ett tidigt memo mellan några RCA-executives angavs låten ”Tennessee Saturday Night” i en preliminär låtlista.
    Denna ”byttes ut” mot ”Tomorrow Night”.

    Och detta var alltså starten på de snart 50-åriga ryktena om ”den försvunna Elvislåten Tennessee Saturday Night”, som enligt ryktena ska finnas någonstans på ett av RCA borttappat masterband, på en acetatskiva, eller hemma hos någon självisk Elvissamlare.

    En gissning skulle också kunna vara att någon bara råkade skriva fel låttitel på lappen, och att Elvis aldrig spelade in ”Tennessee Saturday Night”…

    Liknande (ev.) fel finns i Elvisvärlden, t.ex:
    Spelade Elvis verkligen låten ”Buttercup” live 1957?
    Eller kan möjligtvis någon recensent/dagboksantecknare menat ”All Shook Up”…?

  5. Micke said,

    08.10.12 at 11:11 f m

    Det troliga angående Tennessee Night är väl att någon skrev fel. Inte ett spår av en inspelning av denna låt finns på gamla Sun-tejper.

    Och visst, Erik, jag har på de tidigare recensionerna flitigt kritiserat Jordanaires flåshurtiga doande på annars grymma rocklåtar, något som ohjälpligt dragit ner helhetsintrycket.

RSS feed for comments on this post · TrackBack URL

Kommentera

Fyll i rätt svar *