1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (No Ratings Yet)
Loading ... Loading ...

01.27.10

Svenska LP-skivor #69 Tommy Körberg ”Tommy Körberg”

Posted in Min blogg at 3:07 f m

spotlight1.jpg

I skrivande stund – slutet på januari 2010 – så har det bara gått några dagar sen avsnittet i TV-serien Stjärnorna På Slottet sände sitt sista avsnitt för säsongen, det med Tommy Körberg i huvudrollen. En hel del av det som sades om Tommy av de övriga deltagarna kan man dra upp här, men jag stannar vid ett citat från Björn Ranelid.
Ranelid försökte vid ett tillfälle i programmet uttrycka precis hur fenomenal han tyckte att Tommy är och sa: ”Han är en större sångare än Frank Sinatra, än Sammy Davis Jr, än Nat King Cole”. Om det korrekta i uttalandet kan man väl ha synpunkter, men bara det att en hyfsat vettig människa uttrycker sig på ett dylikt sätt är för mig ett kvitto så gott som något på Tommy Körbergs storhet. Han är stor, så är det bara. Alltså inte bara i käften, om ni förstår vad jag menar. Och heller inte bara en stor sångare utan även en stor artist.

En liten poäng som jag tycker missades i programmet är att Körberg 1969 i Madrid kom på en DELAD niondeplats med Judy Min Vän. Jaha…och…? Jo, niondeplatsen delade han med ingen mindre än Siv Malmkvist, som ju faktiskt fanns med i samma stjärn-gäng på slottet! Sivan tävlade det året för Tyskland med låten Prima Ballerina. Att ingen nämnde det lustiga sammanträffandet är lite märkligt. Kanske ett tecken på att många artister själva inte är så intresserade av smådetaljer från det förflutna.

Nåväl, här kommer, låt för låt, Tommy Körbergs andra soloplatta – tja, den första under hans riktiga namn – utgiven på hösten samma år som han deltog i schlagerfestivalen med Judy Min Vän och ett år efter debutskivan, nämligen 1969.

TOMMY KÖRBERG ”TOMMY KÖRBERG” Utgiven 1969 på Sonet

Sida 1

1) Spinning Wheel
Blood, Sweat & Tears monsterhit från samma år. En godkänd version, men tyvärr långt från den fantasi och intensitet som orginalet begåvades med, och som kom att resultera i gruppens största framgång.
Ödet ville att Tommy åtta år senare skulle hamna i ett reformerat Made In Sweden med Jojje Wadenius på gitarr. Samme Jojje som då precis hade avslutat ett par års sejour i…Blood, Sweat & Tears!

2) Man Of The World
Något som mest liknar ett rejält magplask. En ny världshit från samma år, den här gången Fleetwood Macs Man Of The World, i en tappning med stråkar, congas och flöjter i ett arrangemang som mest låter ett examensarbete från en Musikhögskoleelev. Alltså…friskt vågat men väldigt lite vunnet. Jämfört med orginalet så är det här som bäst passerbart.
Att sedan Tommy grovt sjunger fel text på ett par ställen jämfört med Peter Greens text känns så ofattbart att jag vill tro att det gjordes medvetet. Men varför skulle man göra det? Den hemska sanningen är nog att någon skrev ner texten som han trodde att den var…och det blev pinsamt fel.

3) Higher And Higher
Troligtvis så hade Tommy Otis Reddings version, som precis hade kommit ut på LPn Love Man, i tankarna när han spelade in den här klassikern. Många här i Sverige ser nog det här som en Redding-låt, men faktum är att Jackie Wilson hade haft en hit i USA två år tidigare med Higher & Higher. Reddings version var faktiskt även det en cover.
Det får vara hur det vill med det, det här är en utmärkt version och ett snyggt ackompanjemang från Lasse Samuelsson och hans Dynamite Brass.

4) Lena
Och så då en av plattans höjdpunkter! Dels en Tommy i högform, men framför allt en helt underbar låt som passar honom som hand i handske. Kompositionen har spännande skiftningar mellan dur och moll i versen och med en mycket stark refräng där Körberg ges alla tänkbara möjligheter att visa vilken fantastisk sångare han är. Kompositör? Claes ”Clabbe” af Geijerstam!
Ja där dök han upp igen, den svenska 60-talspopens gossen ruda! Plattans sida 1 innehåller en handfull världshits men Clabbe slår hela gänget på fingrarna! Varför den här inte släpptes på singel inte bara i Sverige utan även utanför våra gränser är helt ofattbart. Skulle med rätt uppbackning ha kunnat slagt även långt utanför Sveriges gränser.
En av textraderna i låten går ”I’m a man making music that noone will listen to”. Nej då, Clabbe! Jag lyssnar hur mycket som helst!
Vem basisten än är så gör han ett jättejobb på det här spåret.

5) Danny Boy
Jo, det här kan ju låta OK vid en lyssning så där rakt upp och ner, men har man blott en gång hört Mahalia Jacksons version så faller det här väldigt tungt. Mycket märkligt arrangemang dessutom. Jag vet inte om det är menat som ett nytänkande men ackorden är ändrade lite här och där, men näppeligen på nåt speciellt vägvinnande sätt. Snarast så känns det som om arrangören skrev ner de ackord han i minnet trodde att det skulle vara. Muzak-stråkar på en Gospel-klassiker känns inte heller det som nån speciellt god idé.
Trots Tommys excellenta sånginsats en stor tumme ner och ett stort kliv bakåt från spåret innan.

6) Little White Clouds
Sitar- och tablasinledning som mynnar ut i inget annat en Små Lätta Moln på engelska!
Intressant grepp? Ja!
Passar låten Tommys sätt att sjunga? Jodå?
Låter det bra? Nja…det känns mer som lekstuga än som något seriöst musikaliskt.
Verkar vara ihopslängt på en kvart ungefär. Tommys avslutande scatsång som tacksamt tonas ut känns fullkomligt malplacé.

Sida 2

1) By The Time I Get To Phoenix
Finstämt men kanske lite väl släpigt arrangemang och en Tommy som inte vet om han ska vara laid-back eller ta i för kung och fosterland. Aningen tuffare arrangemang och lite mer genomtänkt sång så skulle det hela ha varit så oerhört mycket bättre.
F.ö. en hit med Glen Campbell 1967 (som i år fyller 74!) men skriven av Jimmy Webb.

2) Johnny B. Goode
Ett ord skulle ha kunnat räckt – VARFÖR(?) – om det inte hade varit för det lustiga lilla faktum att Tommy själv spelar sologitarr på det här spåret. Roligt, visst, men taffligt och amatörmässigt och inget som höjer en totalt meningslös skapelse. Alltså, varför?

3) Beginning And End
Och så en till av skivans absoluta höjdpunkter, och återigen en Clabbe-produktion! Jodå, jag säger det rakt ut, hur stora hits världen över de två föregående låtarna än har varit så finner jag det här spåret – en melodisk ballad – som betydligt intressantare än dessa två. Att det här även känns som skräddarsytt för Tommy gör ju knappast det hela sämre.

4) Mr. Wonderful
Clabbe som kompositör här också. En lustig uptempo-ballad i tretakt med både dragspel och Duane Eddy-twang gitarr. Lite mer tillrättalagt än låten innan men ändå en riktig rökare. Mycket snyggt arrangemang och en Tommy i högform som uppenbarligen tycker att den här låten passar honom alldeles perfekt.Tummen upp den här gången också

5) It Is Love
En stämningsladdad låt som minner en smula om musikal eller fransk chanson a lá Charles Aznavour eller Jacques Brel. Mäktigt framfört, en mäktig komposition och ett mäktigt arrangemang. Stort helt enkelt. Tänk om hela skivan hade kunnat hålla den här kvaliteten…Kompositör? Clabbe såklart.

6) Igor The Dog
Skivans klart tyngsta låt. En blytung rockare men en genre som Körberg visar att han behärskar lika bra som allt annat han prövat på i sin karriär. Det här är nog en av de främsta presentationerna av Tommy på hela skivan. Scat-sång även här, men här har det, till skillnad från i Little White Clouds, en funktion. Mycket snyggt arrangemang och Clabbes femte komposition på skivan. Bravo
Geijerstam – du var den tyngste kompositören i vårt land under 60-talet!

Låtar 3 till 6 på Sida 2 är musik från filmen 69 av Jörn Donner. Om den skapelsen vet jag intet, men att dessa låtar var arrangerade av Rune Öfverman och att de övriga spåren arrangerades av Lasse Samuelsson, det visste jag.

Jag förstår om ni tvivlar på min ärlighet, men det är helt sant: efter att ha lyssnat 3-4 gånger på denna platta så började ett par favoriter utkristalliseras, och döm om min enorma förvåning när jag efter att ha läst noggrannare på skivetiketten insåg att det i stort sett bara handlade om Claes ”Clabbe” af Geijerstam och hans kompositörspenna…igen! Clabbe Geijerstam som jag blåst i trumpet för i drygt 40 år vid det här laget överraskar mig ännu en gång. Denne svenske pop-gigant som med åren kom att bli mega-kändis som Opp-Å-Poppa-programledare, vistrubadur, radiopratare, DJ och Idol-jurymedlem men vars poplåtssnickrande helt har glömts bort av media och för den delen det musikkonsumerande svenska folket.
Den stora frågan är dock varför i hela fridens dar mannen slutade upp att komponera. Ja varför?
Jag sticker ut hakan och kallar Clabbe för en av de största kompositörstalangerna vi haft i det här landet!

Skivan är tyvärr i övrigt ett litet kliv tillbaka från den första LPn Nature Boy. Låtmaterialet är nog på pappret lika starkt som på ettan, men något stämmer inte. Jag misstänker att Lasse Samuelsson totade ihop alla sina arrangemang på i stort sett en eftermiddag. Arren är av varierande kvalitet, men går ändå bara från godkända till undermåliga och konstlade. Det märks också på Tommy som allt som oftast verkar osäker på hur han ska tackla låtarna. Det är faktiskt först när min gode vän Rune Öfverman kommer in som arrangör som det börjar kännas som naturliga arrangemang som följer Tommy och som inte är till för sin egen skull.
Alltså: den lilla kritik jag hade om den första skivan från Tommy – att det känns som en ”Hits From 68-69” – finns i hög grad även här. Det visar sig också att spåren komponerade av Clabbe känns oerhört mycket mer inspirerade än de värdshits som presenteras i ofärdiga arrangemang. Kanske man skulle gett Claes af Geijerstam mandat till att skriva samtliga låtar på skivan som han fick göra på Ola & The Janglers utmärkta LP Pictures & Sounds? Och kanske med en inspirerad Rune Ö. som arrangör rakt igenom.
Ingen skugga över Lasse Samuelsson i stort, det känns bara som att hjärtat inte var med honom riktigt här.

Slutbetyg: En FYRA av fem möjliga!!!

Popularity: 48% [?]

12 Comments »

  1. Mia said,

    01.27.10 at 8:26 f m

    Sen jag hörde Körberg sjunga Anthem från Chess, har mitt liv aldrig varit detsamma igen! Tänkte köpa biljett till Rival om två veckor av bara den anledningen, men slutsålt..

  2. Maria Nehro said,

    01.31.10 at 11:40 e m

    Hej!

    Jag håller just på att färdigställa en fansite om Tommy Körberg, och har lite problem med hans diskografi. Jag undrar ifall den skiva du recenserar; ”Tommy Körberg” är den samma som visas på bild lite högre upp, som ser ut att ha titeln Spotligt? Anledningen till frågan ör att jag i hans diskografi försöker para ihop de olika titlarna med bilder på skivkonvoluten, och jag vill ju gärna att det ska bli rätt…

  3. Micke said,

    01.31.10 at 11:55 e m

    Hej Maria!
    Hoppas att du uppskattade texten jag skrev!
    Visst, det här är svårt. Jag har själv försökt att hitta info både här och där. I rocklexikon såväl som på nätet. Ingenstans står det att finna en komplett diskografi över Tommy. Häpnadsväckande med tanke på vilken stor artist det faktiskt är frågan om. Men…jag är så gott som 100% säker på att det här är hans andra LP och det är samma skiva som jag skrivit om som är avbildad högst upp. Jag kommer att skriva mycket om Tommy i framtiden, så vi kan väl bolla lite info mellan oss då och då om plattor som vi hittar. Då jag driver en skivbutik så är mitt info-inflöde stort. Kan jag hjälpa dig med något så är jag bara glad.
    Micke

  4. David said,

    02.10.10 at 3:04 f m

    Hej!

    Tack för utmärkt bloggande och dessutom intressanta kommentarer! Nu när både Tommy och Melodifestivalen kom på tal tänkte jag passa på att tilläga ett par saker – av varierande betydelse, men ändå:

    • Tommy deltog även som en av tre inbjudna artister i den mycket märkliga och bortglömda Melodifestivalen 1971, med inte mindre än 5 låtar (”Resan hem”, ”En kärlek som ej fanns”, ”Låt oss fly till en ny morgondag”, ”Blommor och grönt” och ”Var är du nu”). Emedan jag hört dessa i raspig liveversion har jag aldrig sett dem på skiva. Vore intressant att höra om någon av er gjort det! Existerar de över huvud taget i studioversion?

    • Året därefter, 1972, inträffar något ännu märkligare i festivalen; Tommy Körberg dyker upp igen – men denna gång som kompositör! ”Krama mig och dansa” heter bidraget som framfördes av ingen mindre än Monica Zetterlund. Resultatet en delad sjätteplats, men låten är inte helt oäven har jag för mig… Hur som helst värd att nämna i en diskografi, för denna släpptes faktiskt som singel!

    …och nu till det mindre betydelsefulla:

    • Siws tyska låt i Eurovisionen 1969 hette ”Primaballerina”.

    • Siw och Tommy möttes inte bara 1969 utan även 1988 i den svenska uttagningen, där Tommy vann med ”Stad i ljus”. Kan förstå om Siw valt att glömma bort sin egen medverkan med ”Det är kärlek”. Men utan tvivel lär de ha träffat på varandra även där (i Malmö)!

    • Hade det inte varit för Tommy hade vi kanske sett en blivande statsminister i Eurovisionen 1969. Tommy besegrade nämligen med minsta möjliga marginal Jan Malmsjö och ”Hej clown”. I Malmsjös kör: en mycket ung Mona Sahlin!

    Skjut mig om det blir för nördigt.
    mvh,
    David.

  5. Noomi said,

    02.10.10 at 7:23 e m

    David,
    nörderi är bra för själen! Alla har vi något att gotta ner oss i.
    Noomi

  6. Maria Nehro said,

    02.16.10 at 8:55 e m

    Hej!

    Tack för upplysningen! Jag utbyter mycket gärna information. Siten om Tommy är förhoppningsvis klar i slutet av veckan så att jag kan skicka den för godkännande.

    Vill även passa på att tacka för dina trevliga texter, det glömde jag ju helt bort sist i min frågeiver!!

  7. Tommy Körberg said,

    02.20.10 at 5:54 f m

    Hej alla Körbergsanhängare,här kommer ett svar från en till Körberg ahängare,
    angående hans discografi från när han började spela in plattor,1966,hittar ni i ”Stora popboken” även kallad ”bibeln” det är inte mycket dom har missat,om det är nåt överhuvudtaget…. kolla först på Maniacs och sen på Körberg Tommy, hör av er om jag ska maila den,ser framemot Maria Nehros ”fansite.
    Vänlig hälsning Tommy Almstedt
    adlad till ”popkonnässör” av TK partner i Tom & Mick,Michael Johansson,tänk om dom kunde köra en revival då skulle 2 av Sveriges 3 bästa sångare bestiga scenen,vem är då den 3?
    dött lopp mellan Björn Skifs & Jerry Williams.

  8. Tommy Almstedt said,

    02.20.10 at 6:10 f m

    Hejigen!
    föregående inlägg skall vara ”Tommy Almstedt said” och inget annant.
    mvh Tommy

  9. Maria Nehro said,

    03.01.10 at 12:01 f m

    Stort tack för tipset! Lyckades införskaffa Stora popboken på Tradera, och väntar på att få hem den i dagarna. Fann även en stor mängd skivor där Tommy medverkat i Svensk Mediedatabas, så nu börjar diskografin bli riktigt välfylld. Skickade siten för godkännande i veckan, men har ännu inte fått svar. Men hoppas snart kunna lägga ut den på sin rätta adress.
    //Maria N

  10. Jeppe H. said,

    03.23.10 at 2:50 f m

    Tommy K. kan faktiskt sjunga live och bräcker därmed de flesta wannabees vi utsätts för idag, men redan med Made in Sweden hade han börjat sjunga som en korpral. Idag har han väl avancerat till fanjunkare men känslan är densamma.
    Men på sextitalet var han bara för bra.

  11. Maria Nehro said,

    04.27.10 at 5:09 f m

    Så här blev siten…

  12. Peter Johansson said,

    05.01.10 at 7:51 e m

    Har bara hunnit skumma runt lite på din sida Maria men…VÄRLDSKLASS!!!
    Fy fan va bra helt enkelt.

RSS feed for comments on this post · TrackBack URL

Kommentera

Fyll i rätt svar *