1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (1 votes, average: 5.00 out of 5)
Loading ... Loading ...

04.02.08

Svenska LP-skivor #54 Tages – Tages 1965

Posted in Min blogg at 3:31 am

SVERIGES GENOM TIDERNAS BÄSTA BAND MED SIN LITE DARRIGA DEBUT!!!

tages-lp.jpg

Jaha, det här är den sista LPn med Tages som recenseras! Fem Tages och en Blond är det facit som grabbarna från Götet lyckades skrapa ihop under sina fem aktiva år, och nu så har vi alltså kommit till vägs ände.
Jag har ordat så mycket om gruppen tidigare att jag tycker att vi kör rakt på. Ska bara nämna att Tages första platta kom lite drygt ett år efter att Sleep Little Girl släppts. I mellantiden så kom det ut ett par singlar och en EP med sammanlagt sju låtar som inte finns med på deras första LP.
I’m The One For You och I Got My Mojo Working spelades in i Augusti -65 medans övriga tio låtar spelades in på två hektiska dagar i Oktober.

TAGES – TAGES 1965 Utgiven på Platina

SIDA 1

1) Bloodhound
Amerikansk garage i göteborgsk tonårstappning. Klart godkänd om än inte riktigt den där perfekta produktionen. Ordentligt röjigt gitarrsolo från Anders!
Låten tagen från Downliners Sect. Tages femte Tio i topp-placering, fem veckor på listan med en sjätteplacering som bäst.

2) Everybody Loves A Lover
Demokrati har alltid verkat varit en ledstjärna för killarna i Tages. Här sjunger till och med Anders lead, något som jag inte kan minnas att han gjort nån gång sen dess. Tja, han sjunger väl inte så mycket sämre än de övriga, den stora frågan är bara: varför spelar man in en så här pass malplacé låt? Nånting mer opassande på en Tages-LP får man väl leta efter!
Märkligt nog så är detta ett av de mer välarrangerade spåren på hela plattan.
1958 var det här en hit med Doris Day. Fem år senare, 1963, så nådde The Shirelles nittonde plats på USA-listan med samma låt. Troligtvis är det den versionen som Tages blev inpirerade av.

3) Dimples
John Lee Hooker på en svensk LP 1965! Helt ofattbart! Dessutom en ritigt bra version, men märkligt nog Görans enda egen solo-låt. Denne imponerar faktiskt inte speciellt här, han känns lite obekväm, snudd på som om någon tvingat honom att sjunga låten.

4) I Got My Mojo Working
Vad nu då! En kanoninsats av Tommy, plattans överlägset bästa sångprestation, därtill ett ekvilibristsolo från Anders (är det verkligen Anders, det låter inte som honom…?). Det här är även på det stora hela taget helt enkelt lysande, kanon, makalöst ja allt man kan önska sig och ett bevis på att gruppen onekligen var i en positiv utvecklingsfas. Att potentialen fanns är ju helt uppenbart här.
Tyvärr hamnade I Got My Mojo Working som B-sida på singeln The One For You, den borde absolut ha släppts som A-sida på en annan singel.

5) Naggin’
Uppföljt av ytterligare ett bra framförande av Tommy Blom! En Kinkscover från Kinda Kinks, Kinks andra LP, och en riktigt bra sådan. Kinks grymma öde är att de svenska grupper som gjorde egna versioner på deras låtar oftast var minst lika bra och ibland till och med klart bättre!

6) Sleep Little Girl
Kommentarer överflödiga…utom att det här är en av gruppens två kompositioner på plattan. Och…den är nog lite bättre än sitt rykte…men inte mycket…

SIDA 2

tages-alt.jpg

1) The One For You
En riktig kanonlåt!
Nånstans här tycker jag vändningen I Tages historia kom. Efter de första trevande försöken att göra “riktig” musik så kommer den här pärlan. Sen så gick det bara uppåt under tre mycket intensiva år. Lyssna exempelvis på Görans pumpande bas, Freddies precisa trumspel och Anders taggtråds-gitarr.
Tvåa på Tio i topp – den enda veckan den låg på listan!
Parad med I Got My Mojo Working som B-sida så var det här inget annat än en kanonsingel! L-i-t-e tråkigt att LPn i övrigt inte innehåller material av samma höga klass…men LP-skivor var vanskliga att göra på den tiden. Det skulle gå fort.
Vem komponerade det här lilla mästerverket då? Jo det gjorde Danne Larsson! Inte det mest frekventa namnet i Tages historia när det gäller kompositörer, men det bekräftar bara vad jag sagt tidigare: Tages hade talang i överskott! Deras kanske största prestation var att som tonåringar samsas om spotlighten på så sätt att musiken skulle bli så bra som möjligt. Hur många sjuttonåringar kan klara av det? Dom fick helt klart sin belöning, och den kom nästan omgående!

2) Seventh Son
Nja…
Ursprugligen en Willie Dixon-komposition men gjord känd för en bredare publik först 1957 med Mosa Allison på dennes eminenta LP Mose Allison Sings – där Shanes för övrigt hittade sin Don’t Get Around Here Anymore för sin LP Shanes Again – och åtta år senare då Johnny Rivers fick en stor hit med den. Sjunde plats på USA-listan nådde Johnny i juni -65. I augusti samma år nådde låten även Tio i topp och det kan ha varit därifrån som Tages fick nys om låten.
Tages version har onekligen driv i kompet, men Tommy verkar tyvärr mest sjunga som om han inte hade en aning om att någon hade satt på mikrofonen.

3) I’ll Go Crazy
James Brown i händerna på svenska tonåringar. Återigen så är kompet helt godkänt. Ruffigt, röjigt och svängit på det sätt som det bara kan bli när man spelar på spetsen av sin förmåga. Sången däremot är som bäst ett sjysst försök…

4) Cathy’s Clown
En monster-hit för Everly Brothers. Etta på USAs Billboardlista 1960. I Tages händer återigen ett lovvärt försök av unga killar att kopiera sina förebilder, men inte mer…

5) Doctor Feel-Good
En låt som jag misstänker att de hittat på en Johnny Kidd and the Pirates-singel från -64.Dannes enda solo-nummer på skivan. Bitvis riktigt, riktigt röjigt med en Göran Lagerberg som gör ett par grymma rusningar upp och ner vid låtens klimax.

6) Stand By Me
Ben E. Kings klassiker från -61. Tommy på lead.
Uppriktigt talet, det här är snudd på riktigt uselt. Det mest frapperande är den totala frånvaron av ett arrangemang. Tommys röst naken och osäker – förmodligen första och enda tagningen – och inte tillstymmelse till körsång. Varför slängde man inte den här tejpen i nån av Göteborgs kanaler?
Törs vi förmoda att det var nånting som man slängde in i panik för att fylla ut plattan…

Summa summarum en rätt ojämn skiva med en hel del bottennapp och inte speciellt många toppar. MEN, killarna var unga, djärva, nyfikna och uppenbarligen helt inställda på att det här bara var en etapp på resan framåt!
En lustig detalj är – som tidigare nämnts – att Göran bara har en sololåt medans Tommy har sex. Inom kort skulle dom proportionerna vändas helt och hållet…Lite synd för Tommy har en lite begränsad röst, men, om den används i rätt sammanhang så blir det för det mesta bra, och när han sjunger som bäst på den här skivan så är han bandets klart främste sångare.
Danne sjunger ungefär lika mycket som Göran här, även det skulle väldigt snart förändras.
Ytterligare en förändring som skulle komma var det myckna införandet av egna låtar. Gradvis – fyra plattor senare – så hade det också svängt till att bli helt och hållet eget (om man räknar producenten Anders Henriksson som en medlem i familjen…).
Lustigt, Göran som snart skulle komma att dominera gruppen har inte en egen låt alls med här.

Under alla omständigheter så är det här inte mer än en medelmåttig platta med ett mycket lovande, ungt band, men flera grupper var bättre än Tages vid den här tidpunkten. Ola & The Janglers och Shanes var mer gedigna och jämnare i slutet av -65.
Även detta faktum skulle dock förändras, väldigt, väldigt snart och riktigt rejält dessutom…
Två år senare skulle grabbarna i Tages släppa sin femte LP Studio so krossade allt vad andra svenska band tidigare hade presterat.
Alltså, betänk vilken helt ofattbar resa de här killarna hade framför sig…
Slutomdömet blir inte högt, men de fyra sista spåren på sida 2 och Everybody Loves A Lover drar tyvärr ner flötet alldeles för långt. Visst! Det är ju Tages men två kanonlåtar på en LP räcker inte…Att det ojämna resultatet lätt kan förklaras med den tajta studiotiden för de övriga tio spåren är nu tyvärr inget som man kan ta hänsyn till vid en bedömning. Valde man att ge ut det så gjorde man!

Slutbetyg: en stark TVÅA av fem möjliga

im-the-one.jpg

Popularity: 59% [?]

13 Comments »

  1. Olle said,

    04.02.08 at 10:29 am

    Jaha, det här var en skiva man köpte på postorder(!). Det måste alltså varit innan Doris började på Skandinaviska Grammofonhörnan. Annars kan man bara hålla med Mickes omdöme. En ojämn platta som inte ens undertecknad som 12-åring var imponerad över. Men “I got my mojo working” är grym. Tommys röst har nog aldrig kommit bättre till sin rätt än här. Enligt rykte skrev Danne “The one for you” på trekvart inspirerad efter en Londonresa. Inspirerad i största allmänhet eller av något speciellt vet jag inte. Göran och Lennart kan säkert det här.
    Så var då alla Tages LP-skivor recenserade. Vad har man då att se fram emot? Massor, som t ex Jackpots skivor?. Och kanske en och annan Tagesssingel som aldrig hamnade på någon 33-varvare? Jackpots och Tages? Verkar jag alldeles bedrövligt lokalpatriotisk? Det är inte meningen i så fall. Men Göteborg var nog pop-huvudstaden under mitten av 60-talet och kallades lite skämtsamt Liverborg.

  2. Micke said,

    04.02.08 at 11:48 am

    Jo, onekligen märkligt att Tommy mer eller mindre peakar som sängare på den här plattan och att Göran inte alls imponerar.
    Jo, jag har skrivit det tidgare: Göteborg var sveriges pophuvudstad på den tiden!
    Singlarna kommer en efter en…

  3. RonnyBGoode said,

    04.02.08 at 1:00 pm

    Det är bara att konstatera att just “Sleep little girl” gjorde att jag mer eller mindre glömde bort Tages under ganska många år och associerade dem med denna enda låt. Vilket är synd då de följande skivorna med gruppen bjuder på många pärlor. Det behövs recensioner av detta slag för att öppna ens ögon.

  4. Micke said,

    04.02.08 at 6:48 pm

    Tack RonnyBGoode! Det är kul att höra att det får positiva effekter det som jag skriver. Mycket trevligt att veta!

  5. Göran Brandels said,

    04.03.08 at 9:26 am

    Jag håller med Micke: The One For You är en riktig kanonlåt.
    Med den tog Tages ett stort steg uppåt kvalitetsmässigt.
    Men varför tog de ett stort steg tillbaks och gav ut Bloodhound?
    Visst spelar de okej men det är ju ett riktigt bottennapp.
    Jag frågade Danne (Larsson) Bexér för några år sedan varför
    det blev så. Svar: Direktören på bolaget behövde väl byta bil.

  6. Micke said,

    04.03.08 at 11:39 am

    Jo det är ju så att allt som sker i musikvärlden inte följer ett logiskt mönster. Det är lätt att tro att allt som en artist eller grupp har gett ut är precis exakt det som den ville ge ut och just så som alla ville att det skulle låta. Självklart inte. Tages spelade in tio låtar på två dar till sin första LP, inte undra på att det blev som det blev på sina håll. När det nu uppenbarligen inte blir jättebra så kan man ju i stället ifrågasätta varför man ger ut det i stället för att göra ett nytt försök en vecka senare efter att ha lyssnat igenom det första försöket ordentligt. Och det är väl där som det ofta kommer pengar in i bilden. Ut med allt så fort som möjligt så länge som artisten/gruppen är het.

  7. Göran Brandels said,

    04.03.08 at 12:26 pm

    Versionen av Sleep Little Girl är den tredje och sista de spelade in.
    Den första gjordes i brottarlokalen i Nylöse UG i Göteborg oktober 1964
    med ostämda instrument och mycket spelglädje. Den andra versionen
    bandades i Metronomes studio i mellandagarna 1964 tillsammans med
    I Should Be Glad. Då hade texten förbättras och inspelning blev mer
    proffsig. Dessa versioner släpptes på singel med många nypressningar.
    Den tredje versionen till LP:n gjordes i oktober 1965 i EMIs studios i
    Stockholm. Då jobbade de hårdare för att få det bättre. Man ändrade tempo
    och la på mer kör. De gjorde många tagningar men ju mer de traglade med
    låten ju sämre blev det. Så till slut tog de en tidig tagning som de tyckte lät
    bäst. Detta har Freddie Skantze berättat för mig för några år sedan.

  8. Lennart Wrigholm said,

    04.03.08 at 6:33 pm

    Man kan kasta hur mycket skit man orkar på singelversionen av Sleep little girl. MEN! Det är den som har den magiska basslingan i introduktionen. Det som gjorde halva låten.
    Jag kommer mycket väl ihåg när låten gick upp på Tio i topp. Det var just basslingan som alla nynnade på.
    Göran Lagerberg rules! Redan på den tiden………

    Dessutom ska man inte heller förglömma att just Sleep little girl var den av Tages alla singelplattor som sålde mest.

  9. Micke said,

    04.03.08 at 8:28 pm

    Lennart! Du läste väl att jag skrev att Sleep Little Girl är bättre än sitt rykte?
    Lite cred vill jag dessutom nog ha för att jag tagit Tommy i försvar hela tiden. Vad anser du själv vara orsaken till att Tommy så snabbt försvann från sin centrala position som gruppens leadsångare till att istället bli en maracasspelare.
    Hur mycket jag än älskar Tages och ALLA dess medlemmar – med andra ord, jag vill inte sätta någon före någon annan – så känns det ändå som om att Tommy inte var riktigt utnyttjad på maximalt sätt i gruppen. Han hade en begränsad röst men använd på rätt sätt som i In My Dreams så var han helt perfekt i sin roll. Men…han kanske blev ett offer för det som jag tidigare beskrivit: det fanns talang i Tages i överflöd!

  10. Lennart Wrigholm said,

    04.04.08 at 7:19 pm

    Tja, förmodligen hamnade Blom i bakvattnet efter Lagerberg efter att en engelsk producent förklarat att han definitivt ville ha den sistnämde som solosångare på de alster han skulle fixa till.
    Men sedan måste man också, i sanningens namn, säga att Tommy säkert inte var världens bäste sångare. Fast det är, å andra sidan sett, inte heller Mick Jagger eller Reg Presley. Men så länge de håller sej inom sitt register så är de helt oslagbara.
    När det gäller Tommy Blom så var hans scenkarisma oslagbar. Höromdagen tittade jag igenom de inspelningar som överlevt från TV-programmet Popsan. Producerat i Göteborg och inspelat på Långedrags Värdshus med Tages som huvudnamn.
    Självklart körde man So Many Girls. Tommy körde sitt ormtjusarnummer med mikrofonsladden så den kvinnliga delen av publiken bara dreglade.
    På slutet av låten, under den helt instrumentella sekvensen, går Tommy ut i publiken. Sätter sej vid ett bord, tänder en cigarrett och blåser nonchalant ut röken mot kameran. De tjejer som också satt vid bordet höll förmodligen på att dö.

    Men visst! Tages hade talang i överflöd i sina led. Men Tommy såg säkert också åt vilket håll vinden blåste och hade vett att kliva av i tid.
    De kommersiella framgångarna för Tages efter hans avsked var ju lätträknade.

  11. Peter Johansson said,

    04.06.08 at 12:13 pm

    Precis som många debutalbum blandas riktigt bra låtar med rena bottennapp. Men “The one for you” är KANON! En av decenniets bästa svenska tycker jag. Kunde slagit var som helst i världen. Sen tycker jag att “Sleep little girl” kunde varit mycket bättre med en annan mix på sången. En fin låt annars…

    Göran är geniet med en underbar röst men Tages utan Tommy hade varit som The Turtles utan Mark Volman (Flo).
    Peter

  12. Stjofön Presley said,

    01.05.09 at 12:23 pm

    Hmmm… Ser att Lennart Wrigholm nämner lillbrorsan i sin text… Reg… Det gick bra för honom sedan han skrivit Love is all around. Kul för en kuf, som äldre brorsan Elvis brukade säga… Vi hade ju tänkt fixa till en stråkkvartett, men upptäckte efter några veckor att vi räknat Elvis två gånger. Därmed föll hela projektet! Synd. Vi ville så gärna spela Sleep little girl på tre basfioler och ett klädstreck. Nåja, nu är Elvis borta…
    Reg pratar mest om att vi borde sparka igång en blåstrio. Huvudräkning har aldrig varit hans starka sida…

  13. Roland said,

    03.21.11 at 6:15 pm

    Så här ser jag på saken: Utan Sleep little girl, så hade Tages aldrig slagit igenom. Den låg helt rätt i tiden, lite 50-tal över det hela, tremolo och lite viberato.
    The one for you var enormt underskattad och enligt mig en av de bästa, likväl I should be glad.
    En annan låt som jag tycker har hamnat i skymundan är Tommys komposition Forget him. Den är nästan helt klart bättre än Sleep little girl.
    Att Sleep little girl spelas så ofta är nog för att folket känner till den och att den inte kräver speciellt mycket.

RSS feed for comments on this post · TrackBack URL

Leave a Comment

Fyll i rätt svar *