04.06.07
Brommapojkarna gjorde en Holmsund!!! Kommer dom att göra en Assyriska - Enköping - Ljungskile - Oddevold också???
Jepp!
Brommapojkarna gjorde ingenting annat än en Holmsund! D.v.s. de
gjorde mål i sin allsvenska premiärmatch efter bara ett par sekunder mot ett etablerat allsvenskt lag!
Precis som IFK Holmsund 15 april 1967! 72 sekunder tog det den här gången. Jämfört med Holmsunds 26 sekunder så känns det nästan som en evighet, men jag ger det hela ändå namnet “Att göra en Holmsund!”
Få se nu bara hur fortsättningen kommer att bli för BP…Spåren förskräcker ju onekligen.
Gör dom…? Hur då då?
Jo, se på Assyriska, Enköping, Ljungskile och Oddevold!
Jaha…vadå…? Vilka är det?
Jo, det rör sig alltså om de fyra lag som de senaste 10 åren tagit klivet upp till allsvenskan för den allra första gången, efter tålmodigt harvande i divisionen under allsvenskan. Dessa fyra lag, när de väl blivit allsvenskar så har de varit det på ett minst sagt imponerande sätt - i inledningen. Inte hela loppet ut…Det har blivit respass direkt, och i tre av fallen så har raset fortsatt till året därpå…med respass ur den andra divisionen också…
Framför allt Oddevold som ett par omgångar in tom ledde serien, imponerade enormt i sin start. Bl.a så slog de Trelleborg med hela 3-0- i sin premiärmatch!
Hur det gick sen vet vi alla : ut, marsch pannkaka, med huvudet före, och för att sen när rutschkanan väl börjat att luta fortsätta färden rakt in i tredje divisionen (kallad div. 1 av någon urbota korkad anledning…). Oddevold har aldrig riktigt kommit över den chocken utan har fortsatt att harva i lägre divisioner, tyvärr…
Enköping startade hyfsat 2003, slog bland annat Hälsingborg på bortaplan med 0-4 (!!!), för att till sist sluta som jumbo. Och, javisst, precis som i fallet Oddevold, så åkte Enköping ur även den andra divisionen året därpå! Det var väl lika bra att fortsätta när man väl börjat rasa…
Ljungskile - eller Panos Ljungskile som de tyvärr bytte namn till alldeles innan seriestarten - spelade ju faktiskt bra nästan hela vägen. Laget hade in i det sista chansen att hänga kvar eller åtminstone kvala, så de ligger inte riktigt i paritet med de övriga…Laget väntade även i tre år från att man åkt ur Allsvenskan med att ta sig från den andra divisionen ner till den tredje…
Men ändå…sejouren blev bara ett-årig trots ett stundtals bra spel framför allt på sin hemmaarena…Och ett par år senare så var de nere i den tredje divisionen…
Senaste exemplet på upp som en sol och ner som en pannkaka är ju Assyriska, 2005, som verkligen kollapsade på hösten (0-7 mot Kalmar hemma som ex….) efter en mycket fin vår (3-0 mot Göteborg på bortaplan!!!), för att sen åka ur Superettan förra året…Märkligt nog efter en kollaps mycket liknande den som laget hade visat upp i allsvenskan året innan…Assyriska låg länge 2006 med i toppen på Superettan för att på hösten tappa i stort sett allt, för att till sist förlora i kvalet mot Bunkeflo…Dessutom på ett allt annat än vackert sätt…
Jag minns även IFK Luleå som startade sin enda allsvenska sejour 1971 med att först slå Örgryte med 3-2 och sen spela oavgjort 2-2 mot Öster…för att därefter på resterande 20 matcher bara ta några ströpoäng och följdaktligen åka ur på direkten.
Och arma Holmsund…efter sitt ledningsmål mot Gais 1967 efter 26 sekunder så blev det just inte mer än så. Slutade sist efter en av allsvenska historiens sämsta höstsäsonger…
Frågan blir då given för alla med lite fotbollshistoria i huvudet :
Ska Brommapojkarna upprepa mönstret från sina föregångare? Kommer de att fortsätta att spela bra i 5-6 matcher till för att sen - när skadorna börjar komma och nybörjarentusiasmen visar tecken på att avta - börja tappa, för att till hösten rasa ihop som ett korthus?
Ska vi då redan nu sätta pengar på att BP 2008 åker ur Superettan?
Nja…så illa behöver det nu inte gå, aktierna för laget har ju stärkts med beslutet om att införa en sextonlags-allsvenska till nästa år, med konsekvensen att bara ett lag åker ur…Onekligen ett plus i bottenstriden för de inblandade!
Som avslutning så vill jag ge en känga till alla de som sätter namn på de olika fotbollsserierna!
Nu när jag har skrivit lite historik här så har jag blivit så illa tvungen att skriva “andra divisionen” och “tredje divisionen”…av den anledningen att ett uttryck som div. 1 södra 2001 är något helt annat samma uttryck 2007! Vem hittade på det fullständigt idiotiska att kalla den “tredje divisionen” för division 1???
Likadant i hockey, med andra ord lika vansinnigt.
Hur ska man nu kunna jämföra klubbars öden från år till år?
Hur ofta tror ni inte följande dialog utspelar sig :
“Vi spelade i trean på 80-talet!”
“Jaha…vad motsvarar det i dag då?”
“Du…jag har ingen aning…?
Samma tokerier i England. First Division är tredje divisionen. Nån som förstår varför?
Vi hörs snart igen!
Micke
Popularity: 27% [?]



Tobbe said,
04.07.07 at 4:07 am
För oss som passerar Västerbron, med god marginal, för att nå sänghalmen,är farhågorna i krönikan obegripliga.
Vi är istället lite oroliga för vilka BP skall möta i finalen i höst !
sir doug said,
04.07.07 at 11:42 am
det värmer i en skånings hjärtat när du stilfullt skriver helsningborg med den gamla fina stavningen hälsingborg…bp kan nog får det svårt, som de flesta nykomlingar, säsongen är lång, det som talar för dem är att allsvenskan är rätt så utarmad, har vi någon lirare kvar egentligen? ordet totalfotboll lär nog inte användas så många gånger om de allsvenska matcherna…
PerOla said,
04.07.07 at 3:07 pm
1. Roligt med BPs seger över Djurgårn, blev nästan lite tårögd.
2. “alla med lite fotbollshistoria i huvudet” - du var väl tvungen att kolla i böcker eller liknande när du skrev krönikan, jag menar, du hade väl inte all dendär statistiken i huvudet?
3. Har åxå retat mig på divisionsnomenklaturträsket. Kommer börja använda din modell.
Micke said,
04.07.07 at 4:16 pm
NEJ! NEJ! NEJ! och återigen NEJ! Det är klart att jag har allt det där i huvudet! Det är inget jag gör någon affär av, men jag vill INTE att nån ska försöka insinuera att jag måste slå upp ifall Hälsingborg fick stryk av Enköping med 4-0 eller 3-0!
Jag vet inte allt, men lite grann om vissa punktgrejer…
Sen så skriver man ju om det man känner till, och inte tvärtom…
Punkt slut!
PerOla said,
04.07.07 at 5:28 pm
Det var givetvis inte avsikten att ifrågasätta dina kunskaper. Jag har största respekt för ditt goda minne för vissa detaljer.
Micke said,
04.07.07 at 5:48 pm
Tack Per Ola!
Jag såg det faktiskt som den högsta form av smicker…
Jag var lite självironisk i tankarna när jag skrev min kommentar, något som jag inte tror framgick riktigt i texten.
Punchlinen var den att vi nog oftast skriver om det som vi känner till, och därmed framstår som just de experter vi är…på det som vi känner till…!!!
Baron Peeer said,
04.08.07 at 8:46 pm
Howdy Micke,
Ja, IFK Luleå kommer man ihåg. Sprattlade fint och väldigt nykomlingstypiskt i åtminstone sex omgångar. Bortaslog Bajen med 0-2 till exempel. Sen var det slut. Den första allsvenska match jag nånsin såg var på Stadion, DIF mot just Luleå 5-1, bara någon omgång efter Bajen-debaclet. Sen sjönk de som en sten och har väl egentligen aldrig synts till efter detta? Kan tillägga att den andra match jag någonsin såg var på Råsunda. DIF- HIF 8-1. Efter detta fanns ingen återvändo…
Luleå hade en cool och bra keeper dock. Kjell Uppling???
Micke said,
04.08.07 at 10:17 pm
Öster 1968, ja…
Jo…problemet är bara att den händelsen inte ingår i någon tioårstrend då den inträffade för 39 år sedan…(Kan det vara möjligt? Det känns som i förgår…)
Ingen trend håller dock för evigt. Vi kanske får en ny trend i stället där ALLA lag som debuterar i allsvenskan vinner första året!!!
Micke said,
04.08.07 at 10:20 pm
IFK Luleå, ja…
Faktum är att Öster i den andra omgången 1971 kvitterade i den 90:e minuten mot Luleå. Annars så hade det varit serieledning för Luleå!
Jo, Kjell Uppling hette han. Denne gick senare till Gais!
sir doug said,
04.09.07 at 8:41 am
då allsvenskan ska utökas kommer endast ett lag att trilla ner…vilket? bp? gefle? tff? örebro? gais? personligen tror jag bp
Micke said,
04.09.07 at 1:15 pm
Bp är väl ganska troliga kandidater…sett till spelarmarterial OCH tidigare erfarenheter av lags första år i allsvenskan…
Galento said,
04.13.07 at 10:49 pm
Ang. mystiska namn på olika divisioner.
En annan fråga.
Vem har hittat på stora och lilla silver ?
Och varför ?
Micke said,
04.14.07 at 12:18 pm
Tommy!
Angående lilla och stora silver och att en fjärdeplacering betyder en medalj av brons är något som jag funderat på i ganska så precis 40 år!
En annan märklig sak med det hela är att ingen, och jag menar ingen, innan dig, Tommy, som har ifrågasatt det eller undrat varför det är så. Ändå så har alla alltid varit fullt medvetna om att det är just så…
Följdaktligen, kan någon berätta varför så skulle jag bli ett problem fattigare…
Micke said,
04.14.07 at 9:04 pm
Och som så ofta här i livet så händer de mest häpnadsväckande saker när man minst anar det…!
För helt plötsligt och osökt så hade jag det framför mina ögon : varför man har 4 medaljer i fotbollsallsvenskan! Ungefär 8 timmar efter det att jag skrivit och efterlyst svaret på en 40 år lång gåta…
Jag bläddrade lite förstrött i en bok om fotboll som jag hade bakom disken, och där, helt plötsligt och totalt oväntat, så hade jag svaret framför mig i form av en artikel med titeln : \”Varför delas det ut 4 medaljer i fotbollsallsvenskan?\”
Svaret blev dock en antiklimax, det blev i stort sett att ingen egentligen vet var för det är som det är! Det troligaste var att man ville fortsätta på samma spår som då mästerskapet hade varit i cup-form och då ett guld, ett silver och två brons delades ut, då man inte hade någon match om tredje pris. Tanken var väl att man ändå ville visa att en tredje plats var mer värd än en fjärde, så därför kom följdaktligen 3.e plats att bli kallad för lilla silver…och inte stort brons då, som borde ha varit betydligt mer logiskt, kan man tycka…
Märk väl…det var bara en hypotes, dock en ganska så trolig sådan…Har någon en annan teori?
Kritan said,
04.14.07 at 10:15 pm
Konsekvent inkonsekvent som jag är har jag alltid tyckt att det är coolt med stora och lilla silver, samtidigt som jag, precis som alla andra, tycker det är fånigt med “fel nummer” divisionerna. Och det handlar nog bara om det trista faktumet att medaljstrulet anses gammalt och anrikt, medan seriestrulet är onödiga nymodigheter. Gammal gnällig konservatism med andra ord. Inte helt ovanlig bland musikintresserade män. Ganz bedrövlich…
Hursomhelst, i morgon börjar Superettan (division II) dit Sirius äntligen tagit sig. Äntligen. Vi tar Ljungskile i premiären!
maria upping said,
03.15.08 at 4:39 am
kjell uppling är min pappa :P