02.04.07
Muhammad Ali - George Foreman…vem var egentligen den starkare av de två…?
Hej igen!
Glädjande med så många kommentarer som det nu blev efter min minikrönika om de bästa hårdrocksbanden genom tiderna!
Nu flyger vi rakt in i nästa ämne, och då upptäcker vi att vi återigen har hamnat i filmens förtrollade värld…! Sportens också, för den delen…
Det är nämligen så att jag häromdan såg filmen Ali från 2001 med Will Smith i huvudrollen. Filmen handlar om den legendariske f.d. boxningsvärldsmästaren Muhammad Ali och är regisserad av Michael Mann. Blott en liten, liten bit in i filmen så kände jag att det här borde jag skriva en krönika om!
Ändå så var jag inte så värst imponerad av filmen i sig, mera om ämnet självt!
Ty i likhet med filmerna om Johnny Cash och Ray Charles, som nästan uteslutande tar upp artisternas privatliv och väldigt lite av deras musik, så handlar filmen Ali väldigt mycket mer om spelet runt omkring än om själva boxandet! Mellan den andra Sonny Liston- fighten 1965 och comebacken mot Jerry Quarry 1970 så näms EN säger en match, den mot Ernie Terrell -67. Och orsaken till att just den av alla Alis fullständigt briljanta uppvisningar i den epoken nämns verkar vara ett filmiskt drag bara.Terrell gjorde ju missen att håna Ali dagarna innan matchen genom att kalla honom för hans dopnamn Clay, något som han fick betala dyrt för genom att bli misshandlad i 15 ronder av en totalt överlägsen Ali. Denne UNDVEK att knocka sin motståndare för att därigenom kunna förnedra honom så länge som möjligt, viskandes fram frasen “What’s My Name?” efter varje slagserie…
Det verkar vara för att visa på hur viktigt det var för Ali med konverteringen till Islam med det medföljande namnbytet som man hade med Terrell-matchen i filmen, ingenting annat…
Analyser av vad som sker eller förklaringar till varför saker händer när de händer lyser fullständigt med sin frånvaro! På gott och på ont! Det ligger en poäng i det också.
Men den som inte är väl insatt i Alis liv (jag är det, många av er andra säkert också, kanske dock inte alla) kan nog uppfatta filmen som minst sagt lite luddig…Inte rörig utan bara lite obestämd i ramarna. Det förklaras inte mycket varför saker och ting händer och väldigt mycket i Alis historia hoppas över.
Nåja, det är ju ändå ett tidsspann på 10 år som filmen handlar om och jag säger inte att filmen är dålig, bara att den är…just det, lite luddig!
Men! För att inte cirkla runt alldeles för mycket i detta ämne så tänker jag gå in på krönikans kärnpunkt på en gång, något som även visade sig vara filmens kärnpunkt då de sista 45 minuterna var vikta för just den,nämligen matchen i oktober -74 i Kinshasa, Zaire, kanske historiens mest legendariska boxningsmatch : den famösa “Rumble In The Jungle”!
Matchen då Muhammad Ali skulle försöka ta tillbaka den titel som han så skändligt blev fråntagen 7 långa mödosamma år tidigare för sin vapenvägran!
Och vem skulle han ta den tillbaka ifrån? Jo, ingen mindre än en av de största boxare som någonsin stått i en ring : George Foreman! Mannen som tidigare alldeles innan halvt slagit ihjäl på ett par minuter de enda två boxare som hade slagit Ali : “Smoking” Joe Frazier och Ken “Jawbreaker” Norton! Troligtvis så var George Foreman, fram till dess, den mest hårdslående boxaren genom alla tider. Av många experter så ansågs han helt enkelt som oslagbar!
Väldigt få gav en 32 år gammal Ali ens skuggan av en chans mot en obesegrad 25-årig Foreman som dessutom hade radat upp knockout-segrar…
Jag minns själv att jag, trots att det var en helt vanlig skoldag dan därpå, satte väckarklockan på ringning vid 3 nån gång för att kunna följa matchen på radio.
Just det! Matchen gick mitt i natten, trots att Kinshasa ligger i stort sett på våra breddgrader! Och varför då då? Jo, naturligtvis så skulle den gå på bästa sändningstid i USA, dvs på kvällen i New York och på eftermiddagen i Los Angeles! “Primetime!”
Alltnog, matchen gick utomhus i Kinshasas största sportarena. Fulsatt, naturligtvis. Och samtliga åskådare skrek i kör “Ali, Bomaye! Ali, Bomaye!” Alltså : “Ali, döda honom! Ali, döda honom!”
Varför man skrek så ska vi återkomma till lite senare…
Temperaturen var på runt 30 grader och luftfuktigheten var extremt hög. Något som faktiskt lite grann talade för Ali, då denne var aningen lättare än sin gigantiske opponent.
Alis taktik kom också helt och hållet att gå ut på att trötta ut den väldige Foreman. Lutad tungt tillbaka mot repen och med en närmast bisarrt statisk gard tog Ali emot kopiöst med slag mot hela kroppen av den frenetiskt slående Foreman. Jag minns hur radions Tommy Engstrand sa någon gång in i rond 2 : “Men det här går ju inte, det kan bara inte gå! Ali måste ju göra nånting! Han kan ju inte bara stå där och ta emot!”
Men det var exakt det som gick! Ali stod tålmodigt kvar vid sina rep, och med en halv minut kvar av rond nummer 8 så kontrade Ali (för andra gången i matchen, hade även skett i den 5:e ronden), genom att lämna repen och attackera den totalt slutkörde Foreman. Med elva sekunder kvar av ronden så skickade Ali den oövervinnlige knockout-kungen i canvasen, och matchen var slut! Det omöjliga hade skett! Och det sätt som det omöjliga hade skett på var i sig näst intill ofattbart. En taktik, som verkade så näst intill “kamikaze” som man kan komma utan att dö, så att den i själva verket bara kunde ha varit skissad av ett geni!
Hela inramningen av matchen, hela iscensättandet av evenmanget, att den gick mitt i Afrika och dessutom 3 på natten
var helt enkelt perfekt. Så även utgången, ty en hel värld jublade över Alis triumf. Talesättet att verkligheten överträffar dikten verifieras tydligt här. Det var som en travestering på Ben Hur, där Ben Hur, som kastats till galärslaveriet av sin forne vän Massala, kommer tillbaka åratal senare för att i hästkapplöpningarna på Roms Capitolium besegra sin förre baneman Massala på sista upploppsrakan! Och med en total förnedring för motståndaren!
Eller kanske som David som besegrade Goliat!
Bara sekunder efter matchens slut så öppnades dessutom himlens portar och ett tropiskt skyfall dränkte hela arenan. Symbolik på högsta nivå! T.o.m. himlen grät av glädje!
Men över vad då?
I alla år så har jag - trots att jag jublade högt mitt i natten i mitt pojkrum - hävdat att Foreman ALDRIG skulle gått på samma sak i en returmatch mot Ali! Alis lycka var ju att Foreman inte hade vett nog att byta taktik mitt i matchen. Hade denne bara tagit det lungt i de sista sju ronderna så hade han ju vunnit skyhögt på poäng. Att han slog sig till medvetslöshetens rand är ju ganska märkligt! Men, det skulle inte ha skett i en retur…
Alltså, jag tror inte att Ali hade lyckats en gång till.
Och varför blev det aldrig en returmatch?
Jag har inget som helst minne av att man ens diskuterade en retur de två emellan. Det troliga är att ingen ville ha en retur förrutom Foreman själv! Boxningsvärlden var nog mer än glad över att fått tillbaka “sin” världsmästare!
Men - kanske intressantast av allt - vad hade Foreman gjort för ont? Varför ville alla i Kinshasa att Ali skulle “döda” Foreman?
Foreman var ju lika mycket Afrika-ättling som Ali…
Så varför skipades en gudomlig rättvisa när Foreman gick i golvet?
Jo! Ali hade ju blivit bestulen på sin titel 7 år tidigare, men det var ju inte George Foremans fel!
Tankarna kan faktiskt gå tillbaka till -64, till - som Ali hette på den tiden - Cassius Clays match mot Sonny Liston. Där blev Liston hånad, förlöjligad och förnedrad av Clay redan före matchen. Inte blev det bättre av att Clay sedan gick och vann, inte bara den fajten, utan även den påföljande returen.
En stark minnesbild är när - alldeles innan matchstart - domaren ska ge sina instruktioner till de två kämparna, och Ali står och lutar sig fram och gör grimaser åt Liston - som sexåringar brukar göra åt varandra - för att visa hur ful Liston är!!!
VEM tyckte synd om Liston??? Vad hade denne gjort för ont?Liston avled 1970 utfattig av en överdos narkotika, ihågkommen blott som en stor förlorare…
Hade nu Foreman hållit sig iskall i Kinshasa -74 och vunnit på poäng, så hade historien skrivits väldigt annorlunda. Ali hade nog dragit sig tillbaka, bekräftandes den slitna frasen “They Never Come Back”.
Och Foreman, som mer eller mindre fick ett mentalt sammanbrott efter Ali-matchen och lade av bara några år senare, skulle ha fortsatt att vara mästare under många, många år efteråt!
Betänk att denne, när han var nästan 40 år gammal, gjorde en totalt osannolik come-back 1987, för att sen 1994 - vid 45 års ålder(!) - återerövra sitt världsmästarbälte genom att knocka Michael Moorer i 10:e ronden. (Ödets ironi var att Moorer vid knocken hade varit lika överlägsen som en gång Foreman var i sin förlustmatch mot Ali!)
Det troliga är att alltså att Foreman, vid en vinst mot Ali, i dag skulle ha varit ansedd som den störste boxaren genom alla tider…
Att han nu inte slog Ali i Kinshasa 1974 kan förklaras av värmen på arenan, luftfuktigheten, bristande taktiskt sinne osv… men jag undrar om det till syverne och sist ändå inte var det enorma trycket från omgivningen som knäckte den gode Foreman?
Slutscenen i filmen Ali är följdaktligen också bedövande vacker med Ali som mitt i skyfallet i den afrikanska natten kliver - lite trevande - upp på repen i ringen (samma rep som hjälpte honom till segern…) och höjer armarna i en segergest, allt medans hela arenan snabbt förvandlats till en segerfest…för alla utom för Foreman och hans sällskap…
Vad hade hänt om det varit George Foreman som stått där i stället…?
Hur hade historien skrivits då?
Hade en nu legendarisk match reducerats till enbart en parentes?
Orkade ni läsa ända hit?
Grattis!
Och…vi hörs snart igen!
Micke
Popularity: 16% [?]



Bertil said,
02.05.07 at 5:46 am
Orkade definitivt läsa alltihop! Jag är i stort sett helt ointresserad av boxning, med det där var ändå mycket intressant läsning.
Sådana där filmer brukar för övrigt vara ganska luddiga. Jag tror att det främst beror på att verkligheten är så mycket mer komplicerad än dikten. Filmmakarna har helt enkelt en nästan olöslig uppgift om de vill förklara sammanhangen när det handlar om sånt som verkligen hänt. Så de ger för det mesta upp, och presenterar i stället en räcka av osammanhängande brottstycken. Ibland blir resultatet OK (dvs. fungerar att titta på), men ofta mest bara obegripligt.
Micke said,
02.05.07 at 7:00 pm
Tack Johnny för både ditt inlägg och ditt beröm!
Jo, i går kväll hemma så slog det mig faktiskt att
viktskillnaden faktiskt var i stort sett försumbar.
Märkligt ändå, då Foreman ser betydligt tyngre ut.
Och…jo det stämmer! Ingemar Johansson var bisittare!
Ja…jag hade tänkt att nämna avdelningen vapenvägran lite
mer utförligt men hoppade över det på grund av att jag
ville hålla krönikan på en greppbar storlek. Även det slog
mig faktiskt senare att jag åtminstone kunde ha sammanfattat
den biteni en eller två meningar. Stor del av Alis storhet är ju det faktum
att han avsade sig sin titel och riskerade ett 5 års fängelsestraff av
den enda anledningen att han följde sitt samvete! Vem hade gjort
något liknande?
Parallellen mellan Foreman och Liston är väl ändå inte helt fel?
Båda ansågs som mer eller mindre oslagbara (Ingemar Johansson sa en gång i ett TV-program att han aldrig skulle ha vågat mött Liston ens när han var som bäst!). Båda var buttra, inåtvända och charmlösa. OCH båda blev både hånade och knockade av Ali (Clay)…
Nej, jag tog inte hårt på din “kritik”! Du är ju ändå en av Sveriges största boxningsexperter, och chansen att du INTE skulle hitta något fel var ju från början lika med noll! Nu vet ju jag att du är en sån person så att du glädjer dig så mycket mer för att jag skriver om boxning än att du blir irriterad över några småfel, så vetskapen om att du skulle läsa min krönika var ingenting som avskräckte mig!
Dessutom så var det du skrev mera kompletterande än kritiserande.
Men filmen, nej den nämde i stort sett inga fakta alls, men tungviktsboxning låg mig varmt om hjärtat förr i tiden. Mina kunskaper från den epoken är mer än mannen-på-gatans…
Det enda jag kollade upp lite snabbt var Foremans ålder och i vilken rond han knockade Moorer.
Återigen, tack för din utförliga kommentar!
En sista sak bara….varför tror du att Foreman inte fick en returmatch?
Micke
Micke said,
02.05.07 at 9:00 pm
Om det sistnämda kan jag nämna att Tommy Engstrand - som var på plats - kommenterade Alis entre i ringen med \”Men Ingemar (Johansson alltså), vi måste väl ändå medge att det är en ganska snygg kille det här?\” Ali var helt klart i toppform!
Till historien hör att Ingemar knappt svarade. Orsaken var ju givetvis att Ingemar inte tillhörde Muhammad Alis största fan…
Hur en journalist kunde skriva så är ju helt ofattbart…Menade han kanske Ali som denne såg ut inför första mötet med Spinks? Tjänstefel hursomhelst, men ändå en förklaring…
Är inte Spinks ändå den sämste linjäre mästaren genom tiderna, förresten?
sir doug said,
02.06.07 at 12:12 pm
intressant på sätt och vis…men jag har svårt att engagera mig i the noble art of self defens…
Micke said,
02.06.07 at 2:15 pm
Lugn sir doug, det här var bara en parentes…Lite trist bara att en del krönikor som jag lägger ner mycket själ och hjärta i får nästan obefintlig respons…
Det är ju självklart ingens fel…det är bara att rätt sig efter…
Så…härnäst tillbaka till musiken!
sir doug said,
02.06.07 at 3:01 pm
rock on!
PerOla said,
02.07.07 at 12:54 am
Jag tycker att både krönikan och kommentarerna var intressanta och läsvärda, trots att mina insikter i självförsvarets ädla konst är ytterst begränsade (Buster-artiklar från mitten av sjuttiotalet, Gentlemen och Slas, sen är det nog uttömt).
Skriv gärna mer om film, t ex om Kurosawa eller de bästa komedierna. Apropå så hade jag och min fru en diskussion om Junior med Arnold S - vi var överens om att bottenbetygen inför tevesändningen var klart orättvisa. Hur många machomän är självsäkra nog att spela gravida på film?
Micke said,
02.07.07 at 6:35 pm
Tack för det Per Ola! Vi gör väl några försök till då i framtiden!
Hur som helst så har jag inte sett just den Arnold-filmen…vilket
inte behöver betyda någonting alls…Recension kanske kommer
efter att jag har tittat på den…
Micke said,
02.07.07 at 6:38 pm
Tack för det Johnny!
Vi ser fram mot hela artikeln!
Micke said,
02.07.07 at 6:40 pm
Jo, Bertil, du har nog rätt där…det ÄR nog näst intill omöjligt att göra en
film om en människas liv och få med alla tänkbara aspekter och vinklingar!
Kul att du gillade att läsa krönikan!
Stjernstoff said,
02.09.07 at 4:10 am
Jag läser bara rubriken eller i värsta fall sammanfattningen i de ärenden jag ramlar över. Eftersom din text kan sammanfattas i 11 ord går jag direkt på frågan.
Rätt svar är George Foreman men jag garderar med Aldo Colliander
http://www.aldocolliander.blogspot.com/
Micke said,
02.10.07 at 8:51 pm
Johnny!!!
Misströsta inte! Mitt bredband fungerade inte under onsdag - lördag e.m.!!!
Blott detta fick mig att inte direkt skriva en tack-kommentar!
Din “slutplädering” var så uttömmande och brilliant så att den står alldeles utmärkt på egna ben utan att jag påpekar vad jag tycker.
Några tankar bara :
Ali var extremt stryktålig, ja, märkligt nog syntes det inte ett smack i hans ansikte! Bara smällarna han fick i Foreman-matchen borde ju varit nog för att ordentligt möblera om hans ansikte…
Och…åkte han i golvet mer än två gånger, mot Brian London och Joe Frazier?
Jo, nog var Foerman farlig ända till slutet allt! Denne skickar iväg en uppercut någon gång i mitten på 8:e ronden som visserligen missar Ali med en decimeter, men som vid bättre precision skulle ha kunnat ändra hela boxningshistorien.
Visst var Ali trött på slutet, men slagserien som golvade Foreman var ju ändå helt formidabel…
Återigen, tack Johnny för stöd och fina kommentarer!!!
Micke said,
02.10.07 at 9:21 pm
Hallå Stjernstoff!
O.K. du är ärlig när du säger att du bara läser rubriken på det som du ramlar över, konsekvensen blir dock att du kan tappa poängen, vilket jag tror att du gjorde den här gången…
Handen på hjärtat, LITE mer engagemang kan man väl ändå förvänta sig av en som ändå själv skriver en blogg ENBART om boxning…!
Om du orkade läsa till hit så kan jag säga att din åsikt inte räknas då du inte vet vad du svarar på, dessutom så kan du ju lägga ner din egen blogg om ändå ingen vill läsa mer än rubriken…
Stjernstoff said,
02.11.07 at 3:03 pm
Men jag orkar ju inte ens läsa vad jag själv skriver. Fem rader blev det bara innan jag tvungen att ta en kopp kaffe för att fundera på vad jag egentligen håller på med. Sitta här i solskenet och skriva vad ingen läser :-)
Så jag gick ut i solen och skrev som avslutning på dagens läxa:
TEXT UNDER CONSRTUCTION
Micke said,
02.11.07 at 3:33 pm
O.K. Stjernstoff! Du ÄR förlåten!!! Jag tittade på din blogg och tyckte att den verkade både rolig och välgjord och med ett lite udda ämne. Därför så förvånade det mig att du lite nonchalant nämde att det räckte med att läsa rubriken innan du bestämde dig för vad du tyckte…Krönikan gick mer ut på hur boxningshistorien skulle sett ut OM Foreman hade besegrat Ali. Enligt mig så skulle då den gode George i dag anses som den störste genom tiderna i stället för den korta lilla parentes som han i de flestas ögon är! Det du svarade på hade inte så stor del i vad krönikan egentligen handlade om.
Bästa Hälsningar
Micke
Stjernstoff said,
02.12.07 at 5:27 pm
Men Micke!
Men George Foreman är ju den näst störst tunga i alla fall och och Sugar Ray Leonard den störste lätta. Personligen älskar jag George Foreman mest av alla för att han alltid varit en snäll boxare som älskar ungar och vanliga ostburgare :-)
Baron Peeeer said,
02.15.07 at 7:39 pm
Jag skiter i boxning. Trams. Snälla (svarta) killar slår skiten ur andra snälla (svarta) killar och krossar däremellan alla \”stora vita hopp\”. What\’s the point? Gentleman Gerry Cooney och Lillen Eklund visade vägen. Som sagt: grilla och drick öl istället. Nä tacka vet jag the Carpenters. Dom slog bara på trummor och tangenter. Mycket manligare. Och vad sägs om det här, kan Jackpots ha lånat ett öra eller tio?:
http://www.youtube.com/watch?v=n48KSpi0GGY
Micke said,
02.15.07 at 8:02 pm
Bäste Baron Peer!
Poängen med boxning är nog lika mycket den enormt disciplinkrävande
träningen och den stora utmaningen det innebär för utövarna att försöka komma dit dom vill komma. Fråga Ricky Bruch varför han kastade diskus i
20 års tid!
Baron Peeeer said,
02.16.07 at 2:09 am
Det finns mycket jag skulle vilja fråga Ricky Bruch om…
Anders said,
02.16.07 at 3:08 pm
Jag har läst med stort intresse. Jag har också för mig att Ali sagt i nån intervju att benen inte lydde som förut och att han tror att det var dom första tecknen på Parkinson. Dessutom skar Foreman av ringen på ett oerhört
effektivt sätt. Ali hade i viss mån förutsett den matchbilden och tränat på att sparra i halvt medvetslöst tillstånd.
Micke said,
02.16.07 at 7:45 pm
Kul att höra dina synpunkter, Anders!
Jo, det där med Alis ben…det berörs ju faktiskt i filmen i pausen mellan rond 1 och rond 2…Det som i sammanhanget kan förefalla lite lustigt är väl varför han inte märkte det innan matchen…
Hur som helst…Alis vändning av matchen tillhör idrottshistorien! Bara det faktum att han hade kraft kvar för en sådan slagserie efter att ha fått så kopiöst med stryk från rond 2 till ungefär mitten på rond 8 är ofattbart.
Vad kände Foreman när han lämnade ringen…? Och…ja vad säger George Foreman idag om matchen ifråga? Nån som vet?
Micke said,
02.17.07 at 6:56 pm
O.K., Johnny…jag såg att jag missade att besvara ditt senaste inlägg! Helt korrekt, som vanligt när det gäller dig! Orsaken är enbart att jag såg det som ett fullödigt inlägg som talade för sig självt helt och hållet!
Då jag inte äger några faktaböcker om boxning så grundar sig mina kunskaper på vad jag minns, och då Alis karriär - tyvärr - blev väldigt lång så har jag ibland svårt att i efterhand samla ihop fakta till en helhet. Därför blev listan på de - remarkabelt få - golvningar han utsattes för en klart intressant läsning!
Vet du om det har funnits någon tungviktsmästare som aldrig åkte i backen under sin karriär?
Nils-Olof said,
02.28.07 at 5:39 pm
Hejsan!
Jag har en liten snabb boxningsstatistikfråga till dig som du säkert kan svara på utan att blinka.
Vem är den nuvarande “linjära” tungviktsvärldsmästaren?
Micke said,
02.28.07 at 6:13 pm
Välkommen Nils-Olof! Hoppas att du gillade krönikan!
Jo…vad jag vet så finns det ingen linjär världsmästare längre, eller…?
Micke said,
03.02.07 at 11:40 pm
Hmmm…vilket svar Johnny ?
ojkooj said,
03.07.07 at 12:30 pm
Men egentligen.. Hur mycke stryk tar Ali? En del men han undviker mest. Knocken är tillsynes helt osannolik. Visserligen står Foreman trött och smetar mest lamt med sina händer runt omkring Alis ansikte. Ali kommer ut ur hörnet och jabbar mot Foremans ansikte. Han är hungrig, det ser man och den vänsterkroken vet var den tar. Foreman är golvad.
Jag är inte så jättebra på det här men stämmer det att Ali träffade en Taijimästare inför denna match? Jag har hört något om det och jag tror att det kan förklara varför han boxas “halft medvetslös” som någon skrev i en kommentar. Han hade mentalt och fysiskt byggt upp en fruktansvärd krigare. Iskall taktik. Därför tror jag, han var en vinnare redan när han gick upp i ringen. Jag tror inte att Foreman skulle slå Ali i en eventuell retur.
leon said,
03.27.07 at 11:04 pm
nice!
leon
Jim said,
04.03.07 at 5:50 pm
As to Muhammad Ali, what great fighter would lose to Leon Spinks? None of the truly greats would - even on their worst day and Spinks’ best day.
I think Ali lost to Jimmy Young, 2nd fight to Joe Frazier too, and all three fights to Ken Norton and was saved by the bell from a KO loss to Henry Cooper in their first fight - not to mention the Spinks loss and Holmes loss. (Also, I think Foreman would have KO’d him in a rematch. George was “duped” into fighting in Africa before a pro-Ali crowd.)
He should have been something like 52-9 instead of 56-5. So, I consider him to be very much overrated.
Micke said,
04.03.07 at 8:15 pm
Hi, Jim!
Well…to begin with, thanks for an intersting comment on the Ali vs. Frazier-issue.
On the other hand, there are some opinions that you have where I do not agree with you…
Yes! Foreman probably would have won in a second fight. Yes. There we aggree. That I\\\\\\\’ve believed for about 33 years!
BUT! The losses against Spinks and Larry Holmes came when Ali was way too old, too uninspired and definetely marked after the fights during the seventies to make himself justice.
And…don\\\\\\\’t forget that Ali probably felt the first simptoms of his Parkinson as early as 1974!!!
The only reasons the last 7-8 fights ever took place is that Ali was almost broke at the time. He needed the money!
So…a competely uninspired AND Parkinson-struck 40-year old Ali against a Larry Holmes in his best years…well, it couldn\’t have ended in another way…
And…the matches against Ken Norton were extremely even…To say that Norton won all of them is to exaggerate…Besides, I think that Ken Norton is the best fighter ever who never won a titlematch.
And…Ali was defintely superior in the second match against Frazier!!! No doubt about that!
Don\’t forget that Ali was unjustly taken away from the arena during a time when he was superior to everyone! When he came back he hadn\’t had a fight for 3 years and all of a sudden he was 30 years old…
So…I still think that Ali is one of the best heavyweight-fighters ever, but I firmly belive that Foreman could have been there too, if fate had been a little bit different….
Anyway it was refreshing to hear a different point of view!
Micke said,
04.04.07 at 8:08 pm
Johnny! Var inte så småsint! Du vet att jag blir glad när det kommer nya till blogen, plus att du och pratas vid ändå ganska ofta! Ja, jag vet att jag missar en del kommentarer då och då, men de skribenter som jag glömmer ska inte känna sig som mindre värda för det!
tore nilsson said,
10.08.08 at 1:39 pm
Hej!
Jag undrar var man kan hitta filmer DVD med
ALI+ Spinks 1978
Ali+Holmes 1980
Ali+Berbick 1980
var kan man köpa dessa här i Sverige.
Peter Johansson said,
10.08.08 at 5:53 pm
Men vem i hela friden är denna ständigt återkommande Johnny????
Pseudonym för Mållgan eller???
Fredrik said,
01.16.10 at 4:05 pm
Tja Micke! Har nyligen upptäckt din affär och i samma veva din blogg. Det var ju ett tag sedan du skrev detta, men jag måste ändå ta tillfället i akt och peta in ett litet inlägg. Du skriver fantastiskt underhållande, din känsla för musik fullständigt glimrar i raderna du petar ner. Jag har inte hunnit läsa allt för många inlägg ännu. Men den här listan imponerade på mig, och den schysstaste komplimang jag kan ge dig är att du rattar Springsteen och The Doors. Båda ligger mig varmt om hjärtat och ändå så bara älskar jag din blogg. Om någon skriver taffligt och pissar på musik som ligger en varmt om hjärtat blir man ju bara förbannad. Men det här är så långt bortom kvällspressjournalistisk man kan komma, detta är så långt ifrån Per Bjurmans artiklar där han ger Håkan Hellström 5-plus innan han ens hört låten. Rena cred poäng alltså. Din läsning blir så mycket intressantare då du verkar skita i cred, enda sättet du bildar dig en uppfattning är genom att lyssna lyssna lyssna. Det kan jag respektera, därför kan jag även respektera ditt pissande över musik jag älskar. Rentav se det som uppfriskande och befriande.
Trots att en del av läsningen får mig att tänka: “jävlar. Hur fan kan han gilla dom?” så njuter jag, och jag vet ju efter den här listan att mycket av det jag gillar ger dig precis samma känsla. Men som du skrev i din fantastiska Elvis-krönika, det finns ju ingen absolut sanning. Det finns olika smak och olika känslor för samma ljud, men på något sätt bottnar det ändå i samma sak. En kärlek för en konstform som med skiftande ljud och erangemang målar upp känslor som vi inte nödvändigtvis visste att vi hade. Förövrigt håller jag med fullständigt om det du skrev om Elvis. Självklart var han inte slut efter lumpen.
Hatten av för dig Micke. Din butik är fantastiskt och din blogg otroligt underhållande. Du är så nära High Fidelity verkligheten någonsin kan komma.
Mvh Fredrik
Micke said,
01.16.10 at 6:32 pm
Vad kan jag säga annat än ett stort tack Fredrik? Det här är precis den tändvätska som behövs för att hålla allt igång!
Stort tack!
Fredrik said,
01.17.10 at 4:44 pm
Vad roligt att höra. För jag menade verkligen vartenda ord. Nu ska jag faktiskt bara klä på mig lite varmare och sedan titta in i butiken och se om jag hittar någon spännande platta. Känns som ett bra sätt att begrava den sista slanten innan CSN kommer in igen haha.